CRJ200 fly fra Cimber A/S. som det så ud få måneder efter konkursen. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Cimber Sterling-fly på vej på tvangsauktion

Strid om ejerforholdene omkring fem CRJ-200 fly betyder, at kreditorerne i Cimber Sterling-boet går glip af op til 150 mio. kroner. Nu risikerer flere af flyene at ende på tvangsauktion.

Flere af de tilbageværende fly i boet efter Cimber Sterling risikerer nu at ryge på tvangsauktion, mens andre fly fortsat vil blive forsøgt solgt. Noget, der siden konkursen for mere end 15 måneder siden, har vist sig at være særdeles svært.

Fem CRJ-200 fly er stadig ejet af boet. Eller det vil sige, konkursboets kuratorer slås indædt med en række panthavere om ejerskabet til flyene og dets vitale komponenter. Og det er netop disse juridiske tvister, som skræmmer potentielle købere væk.

”Vi har været i forhandlinger med flere købere. Men hvis man vil købe de her fly, så skal man være villig til at acceptere den risiko, som de igangværende retssager om ejerforholdene indebærer. Og det er forbundet med så store usikkerheder, at køberne har mistet interessen jo længere vi kom ned i detaljerne,” forklarer advokat og partner Louise Krarup Simonsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert, der er den ene af boets to kuratorer.

Byttede rundt
For at holde bare nogle af selskabets fly i luften i de sidste måneder op til Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år, byttede selskabets mekanikere rundt på motorer, døre og andre dele mellem maskinerne. Og da flere leasingselskaber og banker havde pant i fly og motorer, betyder det, at en motor fra ét fly i dag sidder på et andet fly og lignende.

Derfor strides boet og panthaverne om hvem der så nu er den retmæssige ejer af de enkelte komponenter. For når eksempelvis en motor har siddet på et fly i en vis periode, så er det ifølge luftfartsloven blevet ”grebet” af det fly, og tilhører flyet og flyets ejer. Også selvom motoren oprindeligt var ejet af andre og nu mangler på et andet fly. Striden står så om hvor længe en vis periode er.

”Der er ingen ”rene fly” uden tvister om ejerforholdene. Og sagerne er så komplicerede, at man ikke bare kan sætte flyene til salg på almindelig vis,” forklarer Louise Krarup Simonsen.

Hvis alt havde været i sin skønneste orden og ejerforholdene var helt ukomplicerede, så havde konkursboets kuratorer sandsynligvis kunne sælge de fem CRJ-200 fly forholdsvist hurtigt på det internationale marked for brugte fly. Branchekilder vurderer, at de fem mellem 10 og 18 år gamle fly ville have kunnet indbringe boet mellem 4,5 og 5,5 mio. dollars per styk. Det svarer til mellem 25 og 30 mio. kroner for hvert fly og mellem 125 og 150 mio. kroner i alt. Penge, som så kunne være gået videre til konkursboets kreditorer.

Ikke kontakt
Men så nemt skulle det ikke være. Og nu overvejer kuratorerne at sende to fly, OY-RJB og -RJJ, på tvangsauktion. Her er nemlig ikke bare én men to panthavere. Og den ene er et udenlandsk selskab, som det ikke er lykkedes boet at komme i dialog med. En tvangsauktion vil dog indbringe et langt lavere beløb end ved et regulært salg.

Motorerne på OY-RJB står over for et større vedligehold, som vil koste 8 mio. kroner at få udført. Boet havde i foråret en køber på hånden, men køber ville ikke købe flyet før motorerne var vedligeholdt. Og det kunne ikke lade sig gøre at afmontere motorerne og sælge flyet uden, uden at alle panthavere havde sagt god for det.

”De tidligere Cimber Sterling-ejere, Manswell Enterprises, er sekundær panthaver i flyet. Men dem kan vi ikke få kontakt til. Derfor kan salget ikke gennemføres,” forklarede kurator og advokat hos Kromann Reumert, Lisa Bo Larsen, i april til CHECK-IN.dk.

Bedst af at blive brugt
De tre øvrige fly, OY-RJG, -RJH og RJI er fortsat til salg. Men ejerstriden skræmmer købere væk. Desuden flyver flyene ikke længere regelmæssigt. Oprindeligt havde boet lejet alle fem fly ud til det nye selskab Cimber A/S, som opererede dem for SAS på en række feederruter fra København.

Men Cimber A/S bruger i dag fire spanske CRJ-200 fly og bruger kun et enkelt tidligere Cimber Sterling-fly. Ligesom med biler, så har fly bedst af at blive brugt. Og derfor gør det bestemt ikke flyene mere attraktive, at de nu bare henstår i København og Billund lufthavne. Desuden står OY-RJG over for at skal have skiftet landingsstellet meget snart.

Trådene redt ud
Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj 2012 opererede selskabet i alt 26 fly. 15 fly røg tilbage til de leasingselskaber, som ejede dem. De sidste 11 fly var ejet af Cimber Sterling, men en lang række banker, leasingselskaber og lignende havde pant i fly, motorer og lignende. Siden konkursen er det dog lykkedes boet at redde trådene så meget ud, at tre ATR-42 fly og tre ATR-72 fly alle har kunnet sælges til Danish Air Transport. De sidste to ATR-72 fly blev solgt i marts.