Cimber Sterling kan blive rekonstrueret

Efter konkursen står der to oplagte muligheder for at få rekonstrueret Cimber Sterling. Den mest oplagte mulighed er, at det Mansvell-ejede Skyways tager over, mens britisk-finske Flybe Nordic også er en oplagt operatør, der vil kunne overtage de sunde aktiviteter i Cimber Sterling.

Da Mansvell Enterprises sidste år i august måned reddede Cimber Sterling på målstregen, var det hensigten på længere sigt at fusionere det danskebaserede flyselskab med svenske Skyways Express AB, der også er kontrolleret af den ukrainske rigmand Igor Kolomojski og dennes tro væbner Grogory Gurtuvoy.

Men tilsyneladende har turnaround-processen gået for langt for de ukrainske aktionærer. Blot 10 dage efter den ekstraordinære generalforsamling den 24. april, har Mansvell Enterprises valgt at trække stikket.

På generalforsamlingen blev det vedtaget af udvide aktiekapitalen med op til 300 mio. kroner gennem konvertering af gæld til aktier. Det blev samtidig oplyst, at Mansvell Enterprises havde stillet en betinget lånefacilitet til rådighed for Cimber Sterling på samlet 150 mio. kroner, fordelt på tre trancher af 50 mio. kroner. Første tranche var allerede udnyttet, hvorfor der reelt var lånetilsagn på 100 mio. kroner tilbage.

Men en justeret turnaround-panfor selskabet fik det hele til at falde på gulvet. Fredag i sidste uge fik Mansvell Enterprises forelagt en ny turnaroundplan, men i mandags blev den definitvt afvist af den ukrainske storaktionær.

“Efter min opfattelse var det en god turaround-plan. Vi er halvvejs igennem den oprindelige plan, og der var tydeligvis udsigt til, at vi kunne gøre selskabet profitabelt igen,“ siger administrerende direktør Jan Palmér til CHECK-IN.dk.

Men ejerne mistede tålmodigheden efter at have tabt omkring 300 mio. kroner på investeringen i det danskbaserede flyselskab.

“Som vi har fået det forklaret af vores hovedaktionær, ønskede de ikke fortsat at understøtte selskabet økonomisk, idet de allerede have investeret 300 mio. kroner og syntes, at vores turnaround-proces gik for langsom,“ forklarer Jan Palmér.

Ifølge Jan Palmér fulgte man stort set budgetterne, og der var udsigt til, at der skulle drøftes vilkår for næste tranche i forbindelse med lånefaciliteten i juni, mens vilkår for sidste tranche var fastsat til oktober/november.

Rekonstruktionsmuligheder
Lige nu er det kurator Lise Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert, der bestemmer selskabets fremtid.

Der er ingen tvivl om, at svenske Skyways Express AB vil byde sig til, hvorigennem Mansvell Enterprises således vil kunne beskytte noget af den investering, der er foretaget i Cimber Sterling.

Men også britisk-finske Flybe Nordic er en oplagt kandidat, hvis man skal se på rekonstruktionsmulighederne. Selskabet har samme strategi som Cimber Sterling om at blive Nordens førende regionale operatør og har allerede luftet planer om at etablere sig på de danske indenrigsflyruter i løbet af 2013.

Men løbet kan allerede være kørt i løbet af dagen. DAT har meddelt, at man etablerer sig på indenrigsruterne fra København til Sønderborg og Bornholm, mens Flybe Nordic arbejder med planer om at sikre betjening af fem danske indenrigsflyruter. Endelig har Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia meddelt, at man starter nye ruter fra Billund til Stockholm og Oslo samt fra Aalborg til Oslo.