Cimber: Vi deler skæbne med SAS

Søndagens afgørende bestyrelsesmøde i SAS kan have stor betydning for nyetablerede Cimber A/S, der udelukkende beskæftiger sig med kontraktflyvninger for SAS.

I disse dage holder 15.000 SAS-ansatte vejret og følger med spænding de intense forhandlinger mellem selskabets ledelse og de faggrupper, der er tilbudt nye overenskomster.

Hos Cimber A/S i Sønderborg følger man situationen ligeså tæt. Flyselskabet, der blev etableret den 16. maj i år efter konkursen i Cimber Sterling beskæftiger nemlig i dag fem fly, der alle flyver på kontrakt for SAS. Dermed er det for Sønderborg-selskabet livsnødvendigt, at SAS klarer skærene.

Det bekræfter administrerende direktør Jacob Krogsgaard.

“Vi deler skæbne med SAS, men vi tror fuldt og fast på, at det nok skal kunne lade sig gøre at redde SAS. Hvis det ikke lykkes at få planen på plads, så har vi samme problem som SAS, når søndagen er omme.“

Mange ledige
Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj i år var der en lang række piloter og kabineansatte, der stod uden beskæftigelse. Det er der stadig, idet jobmulighederne indskrænker sig til korttidskontrakter eller beskæftigelse hos flyselskaber i eksempelvis Kina, Vietnam eller De Forenede Arabiske Emirater.

“Der er stadig 150 piloter og150 kabinemedarbejdere fra Cimber Sterling-konkursen, der er uden job. Jeg tror, at man vil gå rigtig langt for at bevare sin arbejdsplads, da det ikke er særlig attraktivt at skulle risikere at stille sig op i køen af ledigt flypersonale,“ mener Cimber-direktøren.

Opbakning til SAS
Fra Cimber A/S er der da også fuld opbakning til SAS. Sønderborg-selskabet er blevet bedt om at komme med en prisreduktion på kontraktflyvningerne for SAS, og det er der allerede afgivet tilbud på.

“Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at støtte SAS. Skal vi flyve mere eller mindre gør vi gerne det, hvis det handler om, at SAS skal reducere omkostningerne,“ fastslår Jacob Krogsgaard.

Generelt er Cimber-direktøren ikke meget for at forholde sig til de hypotetiske spørgsmål i forhold til selskabets fremtid, hvis SAS ikke flyver videre. Men Jacob Krogsgaard ser dog stadig forretningsmuligheder fremadrettet.

“Københavns Lufthavns fremtid står og falder med en status som hub-lufthavn. Deteller de selskaber, der efterfølgende måtte vælge at flyve hub-trafik i CPH skal stadig have føderuter til lufthavnen, og det vil vi gerne hjælpe med.“