The Endless Runway.

Cirkulær landingsbane kan blive fremtiden

Står det til en hollandsk forsker skal fremtidens lufthavne bygges med en cirkulær landingsbane, da dette især vil kunne gavne miljøet og flytrafikkens udvikling.

Flytrafikken har været kraftigt stigende i mange år og ifølge den internationale luftfartsorganisation, IATA, forventes trafikken at være fordoblet over de næste 20 år. Da mange lufthavne allerede nu kæmper med kapacitetsproblemer vil dette give et strukturelt problem, men løsningen på dette mener forskeren Henk Hesselink at have fundet.

Ifølge hollænderen bør fremtidens lufthavne nemlig bygges med en cirkelformet landingsbane fremfor en aflang. Det vil betyde, at et fly kan starte og lande på et hvilket som helst sted i cirklen, hvilket blandt andet vil effektivisere flyenes ruter og gøre lufthavnene mere miljøvenlige.

”Man vil dermed kunne flyve direkte til lufthavnen. Hvis man lige nu kommer fra Paris til Schiphol (Amsterdam, red.) skal man ofte flyve rundt om Schiphol først. Med en cirkulær landingsbane, kan man lande på hvilket som helst tidspunkt og dermed gøre både ruten til landingsbanen og taxitiden til lufthavnen kortere,” siger Hesselink til den hollandske tv-station NOS.

I og med at flyene kan lette og lande på hele landingsbanen, vil det ifølge Hesselink gøre landingsfasen uafhængig af vindforhold, der ellers ofte afgør om et fly har tilladelse til at lande. Med en cirkulær landingsbane kan flyene lette og lande under barske vejrforhold, ligesom der også kan lande flere fly samtidig, hvis vindforholdene er gunstige nok.

Henk Hesselink mener, at den nye landingsbane derudover også kan være med til at mindske lufthavnenes støjgener.

”Der er muligt, under normale vejrforhold, at flyve udenom boligområder, idet støjen kan distribueres i forskellige retninger, siger hollænderen.

Gammel idé med ny teknologi
Der ligger mange års forskning bag Henk Hesselinks idé om en cirkelformet landingsbane, der i dag er en del af et stort forskningsprojekt kaldet The Endless Runway. Projektet inkluderer fem europæiske institutter og støttes af Europa Kommisionen.

Men selvom The Endless Runway altså er et nyt projekt, bygger den på en ældre idé. Går man langt tilbage i tiden var det nemlig ikke unormalt, at landingsbanerne var runde med så stort et areal, at flyene kunne lande i hvilken som helst retning hen over midten.

Derudover eksperimenterede USA i midten af 1900-tallet uden held med den samme idé som Henk Hesselink, men ifølge hollænderen var det en manglende teknologisk udvikling, der satte en stopper for dette.

”På det tidspunkt var teknologien ikke langt nok. Det var kun muligt at flyve på synsmål og ud fra sine egne fornemmelser. I dag er der udstyr om bord og på jorden, så det kan understøttes”, siger Hesselink til NOS.

Selvom teknologien altså nu ifølge Hesselink er klar til det, skal The Endless Runway stadig testes igennem flere år før det endeligt kan implementeres. Det ligger dog allerede nu fast, at det kun er nye lufthavne, der skal have landingsbanen, der da vil være for mange omkostninger i forbindelse med at ombygge nuværende lufthavne.

Planen er, at den cirkulære landingsbane skal have en diameter på minimum 3,5 kilometer, hvilket ifølge projektet vil give et stort nok areal til, at der kan ligge en hub-lufthavn i midten.

 

Relaterede artikler:

To testflyvninger med supersoniske fly i 2017

Airbus vil teste flyvende biler

Uden stop gennem fremtidens lufthavn