SAS CRJ900 opereret af CityJet. (Foto Charlotte | Readyfortakeoff.se)

CityJet-aflysninger på SAS-ruter fortsætter

Helt frem til den 30. august må SAS og selskabets kunder leve med aflysninger som følge af pilotmangel hos CityJet, der er i gang med at uddanne nye piloter.

Det som startede med aflysninger i en begrænset periode fra den 16 til 21. april har udviklet sig til noget meget større. CityJet kan som følge af operationelle årsager ikke gennemføre udvalgte flyvninger for SAS helt frem til den 31. august. Det skriver SAS i en intern meddelelse.

I første omgang blev perioden udvidet til udgangen af juni, og nu ser det altså ud til, at der går endnu to måneder, før SAS atter kan tilbyde et trafikprogram uden aflysninger på de regionale ruter, som flyves af den irske wetlease-operatør med i alt 23 Bombardier CRJ 900, der har plads til 90 passagerer.

SAS har hidtil ikke ønsket at kommentere præcist, hvor mange flyvninger, der vil blive berørt af aflysningerne, men fra den 22. april til 30 juni var der alene tale om 235 operationer, så tallet vil givetvis komme op i nærheden af 500 aflyste afgange helt tilbage fra 16. april og frem til den 31. august.

Hverken SAS eller CityJet vil direkte bekræfte, at pilotmangel er årsag til de mange aflysninger. CityJet henviser til SAS, og SAS siger, at man har fået oplyst at wetelease-operatøren, at der er tale om “operative årsager.”

Men informationschef Knut-Morten Johansen fra SAS i Norge forsikrede tilbage i april, at situationen var kortvarig og indrømmede, at uregelmæssighederne blandt andet havde med crewmangel at gøre.

“De sidste dages aflysninger i CityJet er et sammentræf af nogle tekniske problemer i SAS og kortvarig stram crew situation i CityJet. Vi har bestræbt os på at begrænse de negative konsekvenser ved at leje kapacitet ind fra Jet Time, men jeg forsikrer, det ser bedre ud i løbet af nogle dage,” sagde Knut-Morten Johansen til det FPU-kontrollerede Luftfart.nu.

Vil selv uddanne nye piloter
I mellemtiden arbejder CityJet angiveligt på at rekruttere mere personale til baserne i Tallinn og Vilnius, hvor det er muligt at tiltrække piloter til helt andre løn-og arbejdsvilkår end det er tilfældet for baserne i København og Stockholm.

Herudover har CityJet netop igangsat rekrutteringen af nye elever til det såkaldt “Climb High” pilotuddannelsesprogram, der gennemføres i samarbejde med det anerkendte CAE Oxford Aviation Academy.

CityJet fortæller, at det er planen, at udvalgte kandidater skal gennemgøre det såkaldte Integrated ATPL Training Course på træningslokationerne i Oxford og i Phoenix i den amerikanske delstat Arizona. Uddannelsesprogrammet skal sikre, at CityJet har tilstrækkeligt mange kvalificerede piloter til selskabets eksisterende og nye ruter og forskellige flytyper. CityJet har i dag crewbaser i Amsterdam, Bruxelles, Dublin, Helsinki, København, London, Paris, Stockholm, Tallinn og Vilnius.

“Vores kadet-pilotprogram er udgangspunktet for en spændende karrierevej for de succesfulde ansøgere hos os. CityJet fortsætter med at se en betydelig udvidelse, især på vores wetlease-operationer, hvor vores besætninger og fly betjener andre flyselskaber,” siger Robert Campbell Smith, der er direktør for Flight Operations hos CityJet.

 

Relaterede artikler:

Aflysninger fortsætter otte uger mere

SAS må aflyse CityJet-flyvninger

CityJet har svært ved at finde piloter til SAS-flyvninger