Bombardier CRJ900 opereret på vegne af SAS.

CityJet anskaffer yderligere syv CRJ900-fly

Irsk CityJet beskæftiger i dag 22 nye Bombardier CRJ900 for SAS, og nu er yderligere syv fly af samme type på vej til det irske flyselskab.

Hver dag gennemføres flere end 150 SAS-flyvninger med Bombardier CRJ900-fly fra det irske flyselskab CityJet. Men der kan muligvis komme flere i fremtiden.

CityJet har nemlig besluttet at lease yderligere syv CRJ900´ere udover de 22 fly, som selskabet selv har erhvervet i forbindelse med aftalen med SAS.

Da SAS den 1. februar 2017 solgte Cimber A/S til det irske flyselskab, blev de tilbageværende 11 CRJ900-fly i SAS-flåden solgt til det britiske leasingselskab Falko Regional Aircraft, der skulle forsøge at sælge eller lease flyene til andre selskaber. I stedet anskaffede CityJet sig flere nye CRJ900-fly for at få flåden op på 22 enheder, som var aftalt i en seksårig kontrakt med SAS.

Det er lykkedes Falko Regional Aircraft at lease fire fly til lettiske Nordica, og nu vælger CityJet selv at lease de resterende syv fly. Det første fly (tidligere OY-KFE) blev leveret den 6. april i år, da SAS havde brug for en ekstra CRJ900 til den nye satsning i Aarhus Lufthavn, der skulle indledes den 9. april. Herudover venter flyet med den tidligere registrering OY-KFF på at komme ind i flåden.

Dermed får CityJet i alt 24 fly i drift for SAS. Det er dog planen, at de to tidligere SAS-fly skal bruges som back-up fly, når et eller flere af de 22 faste fly er ude af drift.

Ekstra fly i europæisk ACMI-marked
CityJet gennemfører også wetlease-flyvninger på vegne af Air France og Brussels Airlines. Det er dog andre flytyper, som benyttes til disse to selskaber. Derfor er det endnu uklart, om CityJet vil bruge de resterende fem CRJ900-fly fra Falko til at øge produktionen for SAS, eller om der er andre kunder til flyet.

“CityJet har i øjeblikket 22 ny CRJ900 på wetlease til SAS, og vi kommer til at bruge to tidligere Cimber CRJ900 som back-up kapacitet til at understøtte denne operation. De resterende Cimber-fly bliver stillet til rådighed til for os fra Falko, efterhånden som de er færdige fra C-checks, og de vil blive benyttet til at forfølge flere ACMI-muligheder i det europæiske marked,” siger en talsmand fra CityJet til CHECK-IN.dk.

CityJet har siden midten af maj haft store regularitetsproblemer, da selskabet angiveligt ikke har nok piloter til at bemande de CRJ900-flyene for SAS. Det har ført til en række aflysninger, som indtil videre vil vare frem til den 31. august. Der har også været problemer med at kunne gennemføre fartplanen for Brussels Airlines, men det skyldes i stedet tekniske problemer på nogle af de russiske Sukhoi SSJ100-fly, der opereres på vegne af det Lufthansa-ejede flyselskab.

 

Relaterede artikler:

Nordica overtager SAS-fly

SAS har solgt Cimber-fly

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet