Lars Sandahl Sørensen, COO i SAS (t.v.) og Pat Byrne, Executive Chairman, CityJet

CityJet chokeret over sygemeldinger i massevis

27 ansatte på CityJets baser i Norden har meldt sig syge med aflyste SAS-flyvninger til følge og en chokeret topchef, hvis hårde tone nu udløser krisemøde med fagforening.

Torsdag, fredag, lørdag og søndag i den forgangne uge var CityJet nødt til at aflyse 22 af de flyvninger, som selskabet udfører for SAS med CRJ900-fly fra baser i Københavns Lufthavn, Stockholm Arlanda-lufthavnen og Helsinki Vantaa-lufthavnen.

Det skyldtes ikke tekniske problemer eller udfordringer med vejret. Årsagen var derimod, at hele 27 piloter og kabinebesætningsmedlemmer meldte sig syge en eller flere af de fire dage. Til sammen var de 27 ikke på arbejde i hvad der svarer til 56 produktionsdage. Til sammenligning havde CityJet i samme periode fem sygemeldinger på sine fem andre baser i Paris, Dublin, London, Amsterdam og Bruxelles. Det fremgår af en mail sendt direkte fra CityJet’s øverste direktør, Pat Byrne, til de ansatte på de tre baser.

”Jeg skriver til dig igen for at fortælle om min fortsatte alvorlige bekymring over niveauet af aflysninger af fly på vores kontrakt med SAS. Dette har været et scenario, der er blevet gradvist værre, og i sidste weekend nåede det helt uacceptable niveauer,” skriver Pat Byrne i mailen, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.

Virkelig chokerende
Mailen kommer efter at Flyvebranchens Personale Union, der organiserer en stor del af de ansatte på basen i København, indgav første konfliktvarsel mod CityJet, da parterne ikke har kunne blive enige om en ny overenskomst for de danske piloter.

I mailen oplister Pat Byrne antallet af sygemeldinger blandt kaptajner, styrmænd og kabinebesætningsmedlemmer på de enkelte baser og stiller det op overfor antallet af sygemeldinger på de andre af selskabets baser, hvor man opererer egne flyvninger og flyvninger for blandt andre Bruxelles Airlines.

”Sygdomsniveauet i Norden har været virkelig chokerende i de seneste uger og betydeligt over det normale niveau i europæiske regionale operationer,” skriver Pat Byrne.

Han lægger ikke skjul på, at de mange sygemeldinger kan være til stor skade for selskabets kontrakt med SAS om at operere i øjeblikket omkring 20 CRJ900-fly fra de tre baser.

”Med dette antal flyaflysninger på grund af sygdom blandt besætningerne (og jeg mener ikke langvarig sygdom) vil vi ikke have en bæredygtig forretning med vores kunde, SAS, da det vil være i strid med serviceniveauforpligtelserne i vores kontrakt,” understreger Pat Byrne.

Påvirke ansættelsesforhold
CityJet har i sidste uge iværksat det, som Pat Byrne i mailen kalder en ”revideret sygepolitik”, hvor mellemledere har fået til opgave at have fokus på gennemførelsen af denne nye sygepolitik. På den baggrund forventer CityJet at se en forbedring i form af et dramatisk fald i antallet af sygemeldinger.

”Hvis vi ikke gør det, fejler vi i vores levering til SAS og det kan påvirke dine langsigtede ansættelsesforhold med Cityjet,” understreger Pat Byrne i mailen til de ansatte.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så leder CityJet lige nu efter piloter og kabinebesætningsmedlemmer til en ny base i Litauens hovedstad Vilnius. Her er det planen at stationere et eller flere af de CRJ900-fly, som i dag er på baserne i København og Stockholm. Tidligere i år kunne CHECK-IN.dk fortælle, at man er ved at etablere en lignende base i Estlands hovedstad Tallinn.

Indirekte minder Pat Byrne de ansatte på baserne i København, Stockholm og Helsinki om, at der sagtens kan komme flere af den slags ”satellitbaser”, hvor flyene om morgenen flyver til København, Stockholm eller Helsinki, gennemfører en række flyvninger på kryds og tværs af Norden og Nordeuropa, og så vender hjem igen om aftenen.

”Som du ved, så har vi en kontrakt på at drive et travlt rutenetværk, og du ved også, at CityJet investerer i nye fly til at flyve dette netværk. Fly af den art er meget mobile aktiver og som operatør af denne nye flåde skal vi bestemme de bedste placeringer for fly og besætninger ud fra hvor vi kan få den mest pålidelige produktion og medarbejderengagement, da disse er de væsentlige komponenter i en vellykket wet leasing-operation,” pointerer Pat Byrne.

Indkaldt til hastemøde
CityJets operation for SAS er baseret på det tidligere Cimber A/S, som CityJet tidligere i år købte af SAS, og Blue1, som CityJet også har købt af SAS. De danske Cimber-piloter og -stewardesser er organiseret i Cimber Pilot Union og Cimber Cabin Union under Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Her bryder man sig bestemt ikke om mailen fra Pat Byrne, der er den anden på få uger. Derfor har FPU og LO indkaldt CityJet og Dansk Arbejdsgiverforening til et krisemøde i dag.

“Det er en bekymrende tone og udvikling fra de irske ejeres side. Den slags trusler går ikke, Derfor har vi via vores hovedorganisation LO indkaldt selskabet og Dansk Arbejdsgiverforening til et hastemøde for at finde ud af, hvad der foregår,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, til CHECK-IN.dk.

Lige nu strides FPU og CityJet/Cimber, som nævnt i indledningen, også om at lande en ny overenskomst for piloterne i Cimber, hvilket kan ende i en pilotstrejke om få uger.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så fremsendte FPU første strejkevarsel midt i uge 24, hvorfor et formelt strejkevarsel med angivelse af tidspunkt og omfanget af en konflikt kan afsendes i løbet af denne uge, hvis ikke parterne er ved at nærme sig hinanden. Hvis parterne stadig ikke er nået til enighed, kan Forligsinstitutionen i begyndelsen af juli gå ind og udskyde den varslede konflikt med maksimalt to gange 14 dage plus fem dage, såfremt Forligsmanden vurderer, at der er udsigt til at opnå et resultat.

 

Relaterede artikler:

CityJet får endnu en SAS-base i Baltikum

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

SAS vil ikke blande sig i Cimber-konflikt

Pilotstrejke kan ramme SAS-flyvninger om få uger

SAS indgår ny aftale med Air Nostrum

SAS sætter navn på nye baser