Foto: CityJet

CityJet får endnu en SAS-base i Baltikum

CityJet er i gang med at etablere base nummer to i Baltikum for sine flyvninger for SAS, som i dag opereres fra blandt andet København.

Tallinn, London Heathrow, Malaga og nu også Vilnius. Det bliver i løbet af 2017 de nye baser uden for Skandinavien for SAS’ egne og underleverandørers fly og besætningsmedlemmer.

Et jobopslag på irske CityJet’s hjemmeside viser nemlig, at selskabet er ved at hyre både kabinebesætningsmedlemmer og piloter til en ny base i Vilnius i Litauen. Her vil CityJet basere mindst et af de CRJ900-fly, som selskabet i dag opererer 24 eksemplarer af for SAS på langvarige wet lease-kontrakter. CityJet bekræfter planerne om en Vilnius-base.

“CityJet opretter en besætningsbase for både piloter og kabinebesætningsmedlemmer i Vilnius, som vil være til sin CRJ900 flåde. Antallet af medarbejdere, der skal ansættes i Vilnius, er endnu ikke afgjort,” lyder det i en udtalelse fra CityJet via selskabets pr-bureau til CHECK-IN.dk.

CHECK-IN.dk kunne i april fortælle, at CityJet var ved at oprette en lignende base i Tallinn i Estland. Og SAS har tidligere meldt ud, at man i slutningen af oktober i år etablerer baser i London Heathrow og Malaga med ni spritnye Airbus A320neo-fly og flere hundrede lokalt ansatte piloter og kabinebesætningsmedlemmer.

Fra baserne skal flyene flyve til Skandinavien, ud på ruter til Europa og retur til SAS’ skandinaviske trafikknudepunkter og derfra tilbage til baserne i Estland, England, Spanien og nu også Lituaen. Alt sammen med stewardesser og piloter ansat under lokale estiske, engelske, spanske og litauiske løn- og arbejdsvilkår, hvor lønningerne er væsentligt lavere end de norske, svenske og danske lønninger.

Betale for natstop
I første omgang skal den nye base i Vilnius sandsynligvis betjene SK742 og SK743, der er henholdsvis SAS’ sene aftenflyvning fra København til Vilnius og tidlige morgenfly tilbage til København. I stedet for et natstop i Vilnius med besætninger på hotel hver nat, så skal besætningen fremover baseres i Vilnius. På den måde slipper SAS og CityJet for at betale for natstoppet og flyet kan sendes fra København rundt på andre ruter i løbet af dagen, inden det sent om aftenen returnerer til Vilnius.

I dag betjenes lige netop de to flyvninger mellem København og Vilnius frem til slutningen af oktober med et CRJ900-fly indlejet fra spanske Air Nostrum. Air Nostrum-flyet flyver også på andre ruter fra København, men frem til kontraktens udløb vil flyet være baseret i Vilnius. Dog ikke i nogle uger i juli, hvor Vilnius-lufthavnen er lukket på grund af banerenovering.

Normalt er det dog CityJet’s danske datterselskab, Cimber, der betjener ruten med piloter og kabinepersonale baseret på basen i Københavns Lufthavn.

Kan ende i pilotstrejke
De danske Cimber-piloter og -stewardesser er organiseret i Cimber Pilot Union og Cimber Cabin Union under Flyvebranchens Personale Union (FPU). Og lige nu strides FPU og CityJet/Cimber om at lande en ny overenskomst for piloterne i Cimber, hvilket kan ende i en pilotstrejke om få uger.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så fremsendte FPU første strejkevarsel midt i uge 24, hvorfor et formelt strejkevarsel med angivelse af tidspunkt og omfanget af en konflikt kan afsendes i løbet af denne uge, hvis ikke parterne er ved at nærme sig hinanden. Hvis parterne stadig ikke er nået til enighed, kan Forligsinstitutionen i begyndelsen af juli gå ind og udskyde den varslede konflikt med maksimalt to gange 14 dage plus fem dage, såfremt Forligsmanden vurderer, at der er udsigt til at opnå et resultat.

 

 

Relaterede artikler:

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

SAS vil ikke blande sig i Cimber-konflikt

Pilotstrejke kan ramme SAS-flyvninger om få uger

SAS indgår ny aftale med Air Nostrum

SAS sætter navn på nye baser