CO2-initiativ fra EU møder undren

Selvom et nyt EU-forslag til CO2-regulering af flybranchen spiller helt efter reglerne, skaber forslaget undren i både den internationale og den danske luftfartsbranche.

Efter at det i starten af oktober lykkedes for ICAO’s 191 medlemsstater at blive enige om en aftale for den fremtidige CO2-regulering af flybranchen, har EU arbejdet på at ændre sit kvotesystem. EU, som i første omgang roste ICAO-aftalen, for siden at kalde aftalen for en retfærdiggørelse af mange års hårdt arbejde i EU, har ikke villet afvige fra at skride til handling i den mellemliggende periode, og nu er et nyt initiativ blevet fremlagt.

Den 1. januar 2014 er det planen, at alle flyselskaber, der har flyvninger i EU’s luftrum (inkl. Norge og Island red.), skal købe CO2-kvoter for den del af flyvningen, som finder sted i luftrummet. I den oprindelige lovgivning, som trådte i kraft i 2012, skulle alle flyselskaber købe kvoter for hele flyvningen til, fra og i EU samt Norge og Island, men dette stred med international luftfartslovgivning – idet lande kun må regulere i eget luftrum.

Selvom det nye initiativ ikke er i strid med ICAO’s bestemmelser, møder forslaget alligevel undren hos blandt andet den internationale luftfarttransport-sammenslutning, IATA, som ikke var sen til at kommentere på EU Kommissionens forslag.

”Der blev vedtaget en historisk aftale om at udvikle en global markedsbaseret regulering, som vil blive central for luftfartens bidrag til CO2-neutral vækst fra 2020. Derfor er vi bekymrede over, at EU Kommissionen nu anbefaler en fremgangsmåde, som kan underminere den goodwill, der blev lagt i at lave ICAO-aftalen,” sagde Tony Tyler, Generaldirektør og CEO for IATA, i en kommentar til EU Kommissionens forslag.

EU Kommissionens forslag beskrives af flere kilder som at værende i strid med den ånd ICAO-aftalen blev vedtaget i, selvom der ikke er tale om et lovbrud. Forslaget er endnu ikke vedtaget, men det forventes at EU Parlamentet inden længe vil stemme for forslaget.

Risikerer at gå enegang
Det er ikke kun hos IATA, at EU’s initiativ mødes med forundring. Hos luftfartens danske brancheorganisation, Dansk Luftfart, forstår man ikke, hvorfor EU igen har valgt at gå helt til stregen.

”Det kan undre, at EU taler for en løsning til den mellemliggende periode, der med stor sandsynlighed vil møde kritik på samme måde, som vi så det med det kvotesystem, der blev lanceret i 2012. EU kunne have valgt en mindre kontroversiel middelvej ved at ’nøjes’ med en kvotebelægning af de intraeuropæiske flyvninger, men i stedet går man hele vejen,” forklarer Per Henriksen, chefkonsulent i Dansk Luftfart, til CHECK-IN.dk.

Hos Dansk Luftfart forstår man godt, at EU ikke vil sidde afventende med hænderne i skødet og vente på, at det lykkes for ICAO at få en aftale i hus til indførelse i 2020. Imidlertid møder EU’s initiativ dog ikke megen forståelse af denne grund, da man nu risikerer utilsigtede konsekvenser ved at forsøge at bestemme over tredjelandes flyselskaber.

I værste fald vil kvotesystemet blive en konkurrenceforvridende faktor, lyder vurderingen fra chefkonsulenten i Dansk Luftfart med henvisning til konflikterne, det oprindelige kvotesystem afstedkom. Både Amerikanske og Kinesiske flyselskaber fik politisk opbakning til ikke at deltage heri, hvorfor man hos Dansk Luftfart frygter, at EU og de EU-baserede flyselskaber kan risikere at skulle gå en mangeårig enegang i klimakampen, som vil pålægge flyselskaberne i EU yderligere omkostninger.