Concorden kan være i luften igen i 2012

I disse dage foretages tekniske undersøgelser af et Air France Concorde-fly i et forsøg på at bringe flyet på vingerne igen til åbningen af OL i London 2012. I alt 15 mio. £ (ca. 130 mio. kr) er sat på højkant af et britisk og fransk selskab for at realisere planerne om at få Concorden tilbage i luften.

Fredag den 24. oktober 2003 foretog Concorden sin sidste flyvning fra New York JFKtil London Heathrow. Men mange flyentusiater har gentagne gange udtrykt ønske om at se flyet på vingerne igen.

Det kan måske blive en realitet gennem et samarbejde mellem British Save Concorde Group (SCG) og franske Olympus 593. De to selskaber er gået sammen i et fælles projekt til 15 mio. £, der i første omgangskal bringe Concorden på vingerne igen i 2012 i forbindelse med åbningen af de olympiske lege i London.

I disse dage foretages der i Frankrig på Le Bourget Air and Space Museum tekniske undersøgelser og test, bl.a. et baroskopi, med henblik på at vurdere, hvorvidt motorerne fra det pensionerede Concorde-fly SD (Sierra Delta) vil kunne startes igen, samt hvorvidt flyet vil være i stand til at taxie ved egen kraft. Det skriver BBC News.

“Disse dage er de mest kritiske i Concordens historie, siden flyet blev pensioneret for syv år siden,“ udtalte næstformand Ben Lord fra bestyrelsen i SCG.Lørdag blev testen af den første motor gennemført. Resultatet var succesfuldt, og de øvrige tre motorer testes over de kommende uger. “Der er ingen tekniske årsager, der forhindrer at flyet vil kunne komme i luften igen,“ sagde Ben Lord søndag efter weekendens test.

Ambitionen er stadig at få Concorden i luften til åbningsceremonien ved OL i 2012 i London. På længere sigt vil SCG forsøge at få en af de pensionerede British Airways Concorde-fly på vingerne. Der er afsat i alt 15 mio. £ til dette projekt.

Et fransk Concorde-fly med 113 passagerer ombord – heriblandt et dansk ægtepar – forulykkede den 25. juli 2000 udenfor Paris kort tid efter starten med kurs mod New York. Der forventes at en fransk domstol den 6. december 2010 vil afsige dom i en retssag, der skal placere ansvaret for ulykken. To direktører fra flyselskabet Continental er anklaget for at være skyld i, at det amerikanske selskabs DC-10 fly havde tabt en metalgenstand på startbanen, hvilket angiveligt har været årsag til de efterfølgende fatale konsekvenser for Concorde flight AF4590.