Den store vækst i CPH har blandt andet resulteret i lange køer ved sikkerhedskontrollen. Foto: Andreas Krog.

CPH åbner indenrigsspor fredag

Fredag indvier CPH et særligt spor i sikkerhedskontrollen til indenrigsrejsende. Noget, der først slet ikke var lovligt ifølge lufthavnen.

Københavns Lufthavn åbner i morgen kl. 12 et særligt spor i sikkerhedskontrollen, der er specielt rettet mod passagerer med kort flyvetid. Alle indenrigsrejsende får adgang til sporene, der vil være mærket ”Indenrigsrejsende / CPH Express”. De nye spor sikrer den hurtigste vej gennem sikkerhedskontrollen, og lufthavnen forventer, at langt størstedelen af de korttidsrejsende fremover kommer igennem inden for fem minutter.

Allerede inden man når frem til sikkerhedskontrollen, er der i gulvet markeret, hvordan man lettest kommer til det særlige korttidsspor. Når man når frem til sikkerhedskontrollen, scanner man sit boardingkort og får adgang til de særlige spor, der er placeret som de første – uanset om man kommer fra den vestlige eller østlige opgang til sikkerhedskontrollen.

korttidsspor-i-cph-2 ”For Københavns Lufthavn er indenrigstrafikken afgørende. Mange tusinde danskere rejser hver dag fra danske lufthavne til Københavns Lufthavn – ligesom mange fra hovedstaden benytter Københavns Lufthavn for at rejse på ferie eller til møder i Jylland eller på Bornholm. Derfor glæder vi os til fremover at kunne tilbyde de indenrigsrejsende en endnu lettere og hurtigere vej gennem lufthavnen,” siger lufthavnens pressechef Kasper Hyllested.

Reelt er der tale om, at indenrigsrejsende nu får mulighed for at benytte CPH Express-sporet, der er Københavns Lufthavns særlige Fast Track-produkt, som i alt 26 flyselskaber betaler ekstra for at kunne sende deres premium-passagerer i gennem. Det er selskaber som Air France, KLM, British Airways, Norwegian, Emirates, Thai Airways, Finnair, Swiss og Turkish Airlines.

Kommer ikke til at ske
At lufthavnen nu åbner et særligt indenrigsspor er lidt af en sensation, da man adskillige gange det seneste halvandet år pure har afvist ideen med flere forskellige argumenter. Først med et argument om behovet for fleksibilitet i anvendelsen af sporene i sikkerhedskontrollen.

”Ideen er sympatisk, men det kommer ikke til at ske. Antallet af indenrigsrejsende svinger meget i løbet af dagen, og derfor er det vigtigt for os at kunne anvende alle security-spor fleksibelt,” forklarede kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavn i februar sidste år til CHECK-IN.dk.

Det var før indenrigstrafikken den 29. marts sidste år blev flyttet fra Terminal 1 til Terminal 2 og Terminal 3. I den forbindelse blev sikkerhedskontrollen i Terminal 1 lukket og indenrigsrejsende blev tvunget til at stå i kø i den store centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3 sammen med de udenrigsrejsende.

Det skabte store furore blandt indenrigspendlere, provinslufthavne og ikke mindst politikere. Forslaget om to spor i sikkerhedskontrollen dedikeret til indenrigspassagerer kom igen op over flere omgange sidste år. Hver gang trak Københavns Lufthavn dog det juridiske kort og afviste ideen pure med henvisning til, at det er ulovligt for dem at forskelsbehandle indenrigs- og udenrigspassagerer.

”Vi kan ikke forskelsbehandle passagererne. Men vi giver pendlerne den fordel, at de kan stå i kø med andre pendlere,” understregede daværende pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen, i september sidste år til CHECK-IN.dk.

Gjort noget ved sagen
Knap et år senere havde piben fået en anden lyd, da Københavns Lufthavn erklærede sig parat til at sætte sig sammen med Trafikstyrelsen og granske paragrafferne for at se, om der måske alligevel kunne laves et lovligt indenrigsspor.

”Den nuværende lovgivning forhindrer os i at gøre det, og det er derfor vi nu indleder en dialog med Trafik- og Byggestyrelsen for at afsøge de juridiske muligheder for eksempelvis at oprette et “indenrigsspor” i morgen- og eftermiddagstimerne,” sagde pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn i september.

På bare ni arbejdsdage kom Trafikstyrelsens jurister frem til, at det godt kunne lade sig gøre lovligt at forskelsbehandle indenrigs- og udenrigsrejsende.

Det fik Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt til i kraftige vendinger at opfordre Københavns Lufthavn til at få gjort noget ved sagen.

“Jeg er på vegne af især de mange frustrerede indenrigsrejsende glad for, at Københavns Lufthavn kan forbedre forholdene i sikkerhedskontrollen ved at etablere kontrolspor beregnet til rejsende med kort rejsetid. Jeg er sikker på, at lufthavnen med denne positive vurdering i hånden vil finde en løsning, som hurtigst muligt kan sikre kortere og mere forudsigelig ventetid,” sagde ministeren i midten af september.

Godt en måned senere er Københavns Lufthavn så klar med det spor, som i starten slet ikke var lovligt at etablere.

Noget kunne dog tyde på, at alt ikke nødvendigvis bliver fryd og gammen i lufthavnens udskældte sikkerhedskontrol efter åbningen af indenrigssporet fredag. De indenrigsrejsende udgør nemlig kun seks procent af det samlede passagerantal i CPH, så den generelle kø til sikkerhedskontrollen bliver formentlig ikke meget kortere af at de rejsende til Bornholm, Sønderborg, Billund, Karup, Aarhus og Aalborg får deres eget spor. Især ikke hvis etableringen af indenrigssporene betyder, at der bliver færre åbne spor til de øvrige passagerer.

 

 

Relaterede artikler:

Minister til CPH: Lav det indenrigsspor hurtigst muligt

CPH overvejer indenrigsspor i sikkerhedskontrol

Pendlere og patienter løber slalom i CPH

Pendlere: Indenrigstrafik vil blive kvalt