CPH: DMI´s prognoser var ikke præcise nok

De kaotiske forhold i Københavns Lufthavn mandag aften var tildels forårsaget af upræcise prognoser fra DMI. Det mener lufthavnen.

Mandagens orkanagtige storm over Danmark skabte store problemer for flytrafikken i Københavns Lufthavn. Det var ellers forventet, at driftsforstyrrelserne primært ville komme som følgevirkninger fra andre nordeuropæiske lufthavne, men den danske hovedstadslufthavn gik ikke ram forbi.

Det skyldes ifølge lufthavnen først og fremmest, at prognoserne fra DMI var helt hen i vejret. Umiddelbart før stormen kulminerede over hovedstadsområdet, blev der truffet dispositioner i lufthavnens driftscenter, der var baseret på DMI´s prognoser.

“Lufthavnen blev først og fremmest ramt på et andet tidspunkt end forventet. Herudover var stormen langt kraftigere end først varslet, ligesom den varede i længere tid end forventet,“ fortæller pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Prognoserne fra DMI varslede muligheden for at få flyene hurtigt afsted igen, men rent faktisk kom lufthavnen først tilbage til operation to timere senere end forventet. Simpelthen fordi vindfeltet nærmest gik i stå, da det passerede hen over København og Nordsjælland.

De kraftige vindstød betød, at antallet af landede fly måtte begrænses fra 37 til 30 per time, hvilket i sig selv ville forårsage forsinkelser på omkring 20 minutter. Men herudover var vindstødende så kraftige, at det var forbundet med fare for personer og materiel at benytte sig af trapper og jetbroer. Derfor holdt der på et tidspunkt et sted mellem 70 og 75 fly, der ventede på at blive tømt for passagerer og bagage.

DMI vil ikke kommentere
Hos DMI står man uforstående overfor kritikken.

“Der ligger inden henvendelse om utilfredshed med varslingen fra Københavns Lufthavn. Vi ønsker ikke at kommentere, førend vi får en sådan henvendelse,“ hedder det i en mail fra kommunikationsafdelingen i DMI.

Denne henvendelse kommer formentlig inden længe fra Københavns Lufthavn i samarbejde med Naviair, der er den nationale flyveledertjeneste.

“Vi får ikke bedre vejr af at brokke os, men vi har tænkt os at bringe det op sammen med Naviair ved først givne lejlighed,“ pointerer Søren Hedegaard Nielsen.

Positiv evaluering
Hver morgen afholdes i Københavns Lufthavn de såkaldte PULS-møder, hvor gårsdagens driftsmæssige situation bliver evalueret. PULS-møderne har deltagelse af trafikafdelingen, security, handlingselskaber, politi og flere andre interessenter. På tirsdagens møde var der enighed om, alle havde gjort det man kunne forvente i den givne situation.

“Der var ikke nogen, der havde en opfattelse af, at der var prioriteret forkert. Alle havde gjort et stort stykke arbejde både under og efter orkanen for at få alle fly tilbage i drift igen,“ forklarer Søren Hedegaard Nielsen.

Han understreger samtidig, at der altid vil være en læring af sådanne ekstreme situationer.

Informationsniveauet var ifølge passagertilbagemeldinger tilfredsstillende, og Københavns Lufthavn benyttede sig af platforme som internet, app og Facebook samt orientering til pressen for at nå ud med budskaberne. Fra årsskiftet kommer CPH på Twitter, hvilket giver lufthavnen nogle nye muligheder for at nå ud med budskaberne ved fremtidige driftsforstyrrelser.