De nye First Class-sæder på Singapore Airlines Boeing 777-300ER fly.

CPH får igen første klasses-rute

Singapore Airlines indsætter til oktober større fly med færre sæder på sin CPH-rute. Til gengæld er fire af sæderne på første klasse.

Fra slutningen af oktober bliver det igen muligt at flyve på første klasse med fly fra Københavns Lufthavn. Ingen flyselskaber tilbyder i dag den mulighed ud af CPH – medmindre man ejer eller lejer et privatfly.

Det er Singapore Airlines, der fra den 31. oktober indsætter et helt nyistandsat Boeing 777-300ER fly med fire serviceklasser på ruten mellem Singapore og København, som selskabet betjener fem gange om ugen. Flyet får fire pladser i First Class, 48 sæder på Business Class, 28 sæder i Premium Economy og 184 sæder på Economy. I alt 264 sæder.

Hos Singapore Airlines i Norden kan man ikke få armene ned over den nye flytype.

”Vi er stolte af at tilbyde First Class på vores hurtigste og mest populære rute til Singapore – nemlig fra København. Det her nyindkøb viser, at vi satser på det danske og norske marked, der generelt har været i vækst for os,” siger Allan Hoffery, nordisk Sales & Communication Manager hos Singapore Airlines.

Pyjamas og tøfler
Singapore Airlines er det eneste selskab i verden, der tilbyder både Dom Perignon og Krug Champagne på 1. klasse. Og så får passagererne også både en pyjamas, tøfler og et skønheds-kit fra italienske Salvatore Ferragamo, før de kan lægge sig i en næsten 90 centimeter bred enkeltmandsseng. Den bredeste enkeltmandsseng, som noget flyselskabet tilbyder på 1. klasse.

Med det nye og større fly introduceres også mellemklassen Premium Economy på ruten fra København.

”Premium Economy er blevet godt modtaget via vores gateways i Europa og er primært efterspurgt blandt passagerer, der ønsker opgraderet komfort, men til en lavere pris end Business Class,” siger Allan Hoffery.

Den nye Business Class på Singapore Airlines’ Boeing 777-300ER fly.

Kommer alle til gavn
I dag benytter selskabet Boeing 777-200ER fly med kun business class og economy class kabiner ombord. Ud af de i alt 271 sæder er der 26 Business Class-sæder og 245 Economy-sæder.

Selvom -300ER versionen af Boeing 777 er væsentlig længere end -200ER versionen, så bliver der altså færre Economy-sæder og samlet set færre sæder per afgang. Simpelthen fordi First Class-sæderne og de mange Business Class-sæder fylder så meget.

Antallet af Business Class-sæder bliver næsten fordoblet, mens antallet af Economy Class-sæder bliver reduceret med næsten 25 procent. Hvis man regner Premium Economy-sæderne med, så vil der dog kun være tale om en Economy-reduktion på 13,5 procent, da der på den nye flytype vil være tilsammen 212 Premium Economy- og Economy-sæder.

Det mindre antal sæder i det større fly kommer dog alle til gavn.

”Det lave antal af sæder betyder, at alle klasser oplever ekstra komfort. Også dem, der vælger at flyve på Economy,” siger Allan Hoffery.

Svært at sælge første klasse
Emirates Airlines benyttede frem til 31. januar 2013 et Boeing 777-300ER fly med første klasse på sin rute mellem Dubai og København. Men da selskabet havde meget svært ved at sælge første klasses-billetterne, så valgte man at skifte til et Boeing 777-300ER fly i en to-klasses konfiguration med kun business class og economy class indtil selskabet 1. december 2015 under stort postyr indsatte Airbus A380-800 på CPH-ruten.

Det var dog ikke ensbetydende med at første klasse vendte tilbage. København var nemlig en af de første ruter, hvor Emirates indsatte sine nye Airbus A380-fly med to-klasses konfiguration og plads til i alt 615 passagerer.

Thai Airways har i vinteren 2015/2016 brugt Boeing 747-400 fly med 10 første klasses-sæder på sin sæsonrute mellem Phuket og København. Sæderne blev dog solgt som business class-sæder.

Mens Københavns Lufthavn altså får første klasses-sæder på sin Singapore Airlines-rute, så starter rivalerne fra Stockholm Arlanda ud med at få Airbus A350-900 fly, når Singapore Airlines den 30. maj begynder at flyve mellem Singapore og Stockholm med mellemlanding i Moskva. Det er verdens mest moderne langdistancefly, som i Singapore Airlines’ konfiguration har 42 sæder på Business Class, 24 på Premium Economy Class samt plads til 187 passagerer på Economy Class. I alt 253 sæder.

 

 

Relaterede artikler:

Gigantisk flyordre fra Singapore Airlines

Singapore Airlines varsler CPH-oprustning

Singapore Airlines udvider på København-rute

Øget komfort fra København til Singapore

Stockholm-Arlanda lander A350-langdistancerute