CPH får to nye interkontinentale ruter

Air Sweden vil fra 28. februar flyve fra København til Amman og Beirut. Samtidig opretter selskabet ruter til Umeå og Skopje.

Den 28. februar kan Københavns Lufthavn byde velkommen til to nye interkontinentale ruter fra den amagerkanske lufthavn til Amman og Beirut. Men det betyder ikke samtidig, at flyspotterne kan glæde sig til besøg fra et nyt eksotisk luftfartsselskab fra Mellemøsten.

For bag de to nye ruter står det nordsvenske luftfartsselskab Air Sweden, der samtidig opretter en rute fra selskabets base i Umeå til København, samt en rute fra København til Skopje. Air Sweden vil flyve en gang dagligt til Umeå, 2 gange ugentligt til Skopje, 1 gang ugentligt til Amman og 1 gang ugentligt til Beirut med et Airbus A320-fly med plads til 180 passagerer. Samtidig kommer der til at være en enkel envejsflyvning om søndagen fra London Stansted til København, når Air Sweden-maskinen flyver Umeå – London Stansted – København – Umeå.

Air Sweden havde oprindeligt en plan om at flyve fra Umeå og Arvidsjaur til Stockholm Arlanda. Men udsigten til hård konkurrence med SAS og Norwegian fik selskabet til at kaste sin kærlighed på Københavns Lufthavn i stedet. Selskabets Airbus A320-maskiner vil starte og slutte deres rundflyvninger i Arvidsjaur. Herfra vil de flyve til Umeå og videre til København. Når de har sat passagererne fra Umeå af i Københavns Lufthavn sætter flyene kurs sydpå mod Amman, Beirut og Skopje. Og når de returnerer herfra til København, går turen videre hjem til det kolde Nordsverige. Første stop er i Umeå inden turen går til Arvidsjaur.

København passer bedst
Air Sweden flyver i dag charterflyvninger fra Stockholm, men vil nu prøve kræfter med ruteflyvning. Selskabets ruteaktiviteter fødes på en bund af utilfredshed over, at rejsende fra Nordsverige i dag skal via Stockholm for at komme ud i Europa.

”Der har ikke været nogen ordentlig infrastruktur i det nordlige Sverige. Det vil vi ændre nu ved at oprette et helt nyt og unikt flyselskab,” sagde bestyrelsesformand og medejer af Air Sweden, Stig-Erik Dahlberg, da selskabet i november annoncerede planerne om at gå i luften fra februar i år. På det tidspunkt var planen at flyve fra Umeå til Stockholm suppleret med ruter direkte fra Umeå til blandt andet London og Frankfurt.

Nu er det imidlertid København, der skal koble Nordsverige og Europa sammen.

”Vi har valgt København, da den passer bedst til vores forretningsidé om at skabe den bedste forbindelse fra Europa og verden til den svenske del af Lapland og Umeå,” siger Stig-Erik Dahlberg til CHECK-IN.dk.

I Københavns Lufthavn vil man gøre hvad man kan for at hjælpe Air Sweden med at skabe forbindelse.

”Vi har naturligvis fokus på at hjælpe et nystartet ruteselskab som Air Sweden godt i gang i København. Derfor vil vi invitere dem til vores interline-workshop i næste måned, så selskabet kan få nogle samarbejdsaftaler med andre selskaber, hvilket vil være til gavn for vores transferprodukt og være med til at styrke Air Swedens produkt,” siger Ole Wieth Christensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn.

Air Sweden håber både at kunne sende rejsende fra Nordsverige syd på og sende danskere og øvrige europæere nord på som turister.

”Indkommende europæiske passagerer er en vigtig del af forretningsideen, og er noget, der har gjort, at vi har bred opbakning fra turisterhvervet i nord,” siger Stig-Erik Dahlberg.

Arvidsjaur er byen hvor mange tyske bilproducenter vintertester deres nye bilmodeller.

Læs også:

Svensk charterselskab vil gå rute-vejen