Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Fredag den 29. november 2013 var en historisk dag for Norwegian og Københavns Lufthavn. Denne dag sendte det norske lavprisflyselskab det første langdistancefly afsted mod Fort Lauderdale i Florida og markerede dermed, at CPH var en af de lufthavne der skulle satses på til interkontinentale ruter.

Men det bliver stadig vanskeligere for de skandinaviske storlufthavne at fastholde Norwegians fokus på langdistanceruterne ud af Skandinavien. Det må især CPH erkende, idet Norwegian i det kommende vintertrafikprogram kun opretholder fem langdistanceruter med samlet 12 ugentlige afgange fra den danske hovedstadslufthavn.

Destinationerne Boston og Orlando er blevet til sæsonruter fra København, og nu har Norwegian også valgt at sæsonlukke ruten til Oakland nær San Francisco. Denne rute blev åbnet den 27. marts i år med to ugentlige afgange og blev oprindeligt annonceret som helårsrute.

“Vi lægger vores kort- og langdistanceruter der, hvor vi ser den største efterspørgsel, og hvor lufthavnene tilbyder attraktive vilkår. Det er ingen hemmelighed, at vi, set i skandinavisk kontekst, oplever, at Oslo-Gardermoen og Stockholm-Arlanda i dag leverer et mere konkurrencedygtigt produkt end Københavns Lufthavn alt taget i betragtning,” siger kommunikationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Vækst i europæiske storlufthavne
Mens København Lufthavn i vintertrafikprogrammet 2017/18 kun vil have interkontinentale Norwegian-ruter til Fort Lauderdale, Los Angeles, New York-JFK, Las Vegas og Bangkok med samlet 12 ugentlige afgange, har Oslo Lufthavn fået 14 afgange og seks destinationer, mens Arlanda-lufthavnen ved Stockholm kan bryste sig af 17 afgange om ugen til seks destinationer.

Hovedparten af væksten kommer dog i de store lufthavne i Europa, hvor Norwegian satser betydeligt.

Antal ugentlige afgange vinter 2017/18 fra Europa med langdistancefly

Destination LGW CDG ARN OSL FCO BCN CPH
 New York-JFK  7  6  4  4  0  0  4
 New York-EWR  0  6  0  0  7  4  0
 Los Angeles  7  4  3  3  4  3  3
 Fort Lauderdale  4  2  3  2  0  3  2
 Oakland  4  0  2  0  2  2  0
 Orlando  2  1  0  1  0  0  0
 Boston  5  0  0  0  0  0  0
 Las Vegas  0  0  1  1  0  0  1
 Denver  3  0  0  0  0  0  0
 Seattle  4  0  0  0  0  0  0
 Bangkok  0  0  4  3  0  0  2
 Singapore  4  0  0  0  0  0  0
 Buenos Aires  4  0  0  0  0  0  0
 44  19  17  14  13  12  12

Note:
LGW = London Gatwick, CDG = Paris-CDG, ARN = Stockholm, OSL = Oslo, FCO = Rom, BCN = Barcelona, CPH = København

Fra London Gatwick Airport flyver Norwegian således i alt 44 gange om ugen til 10 interkontinentale destinationer, mens Paris-CDG er nået op på fem destinationer og 19 ugentlige afgange. Fra Rom-Fiumicino lufthavnen tilbyder Norwegian 13 ugentlige flyvninger til tre destinationer, mens der i vintertrafikprogrammet bliver 12 ugentlige flyvninger fra den nyåbnede langdistancebase i Barcelona El Prat-lufthavn til fire nordamerikanske destinationer.

Samlet vil Norwegian i vintertrafikprogrammet flyve op til 131 gange om ugen mellem Europa og destinationer i USA og Asien med selskabets Boeing 787 Dreamliner-langdistancefly. Herudover tilbyder selskabets også flyvninger med de nye Boeing 737 MAX-mellemdistancefly fra lufthavne i Storbritannien og Irland til mindre lufthavne på den amerikanske østkyst.

CPH skal være konkurrencedygtig
Ifølge Norwegian er det udelukkende et spørgsmål om, at Københavns Lufthavn skal være konkurrencedygtig for at sikre en tilpas andel af væksten i selskabets langdistanceruter.

“Norwegian ønsker at vækste i Danmark til glæde for turismen og erhvervslivet, og dermed vil vi kunne bidrage til at opfylde regeringens fremtidsønsker for dansk luftfart. Det kræver imidlertid, at Københavns Lufthavn bliver konkurrencedygtige på de kommercielle og operationelle parametre,” understreger kommunikationschefen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian sætter samtlige Las Vegas-ruter på pause

CPH overhalet af Stockholm og Oslo på oversøiske Norwegian-ruter

Norwegian lukker Boston-ruter fra Skandinavien

Norwegian-premiere mellem Paris og USA

Milepæl for Norwegians langruter i CPH