CPH: Ikke first mover på bagagerobotter

Robotter har overtaget en stor del af bagagehåndteringen i Amsterdam Schiphol. Københavns Lufthavn vil hellere vente på at andre har gennemtestet robotterne, inden de får lov at tage over.

I kælderen under Københavns Lufthavn er der næsten lige så hektisk, som ovenpå i afgangshallerne. Her arbejder flere hundrede handlingmedarbejdere – primært mænd – med at laste kufferter op i bagagevogne og bagagecontainere og køre dem ud til flyene.

Men sådan behøves det ikke nødvendigvis være. Mange af de muskuløse mænd kunne også være erstattet af ganske få orange robotter, der – uden at få ryg- og skulderskader – med stor præcision løfter kufferterne ned i vognene og sirligt pakker dem inde i bagagecontainerne, så hver kvadratcentimeter udnyttes.

Og det scenarie er ikke en fjern fremtidsdrøm. Det er realiteten i Amsterdams Bagagehal Syd. Her tog man i 2008 verdens mest avancerede bagagesorteringsanlæg i brug. Grundstammen i anlægget er seks robotter leveret af tyske Grenzebach. Det prisvindende system er også ved at blive indført i Frankfurt Lufthavn.

Vippes sidelæns
Det er dog ikke kun lastningen af vogne og containere, som er blevet overtaget af robothænder og -arme. Også lodsningen af de vogne og containere, der kommer ind ude fra flyene med de ankommende kufferter tager robotterne sig af. Her har Amsterdam Schiphol taget et system i brug, hvor bagagevognene ganske enkelt løftes op og vippes sidelæns. Kufferterne falder ud på et bredt transportbånd og fortsætter deres vej ind i det store sorteringssystem.

Et andet system i den hollandske lufthavn tager sig af bagagecontainerne, men princippet er det samme. Containerne vippes og kufferterne glider ud på transportbåndene, hvor en række mekanismer sørger for at de ligger rigtig. Systemet, kaldet bagtipper, kan klare 1200 kufferter i timen og den menneskelige involvering er kun en enkel mand til at overvåge processen.

CPH: Ikke first mover
Lasterobotterne i Amsterdam Schiphol blev første gang taget i brug i 2008 og anlægget blev indviet og taget i fuld brug i 2011. Men ifølge Københavns Lufthavns driftsdirektør, Kristian Djurhuus, er der stadig tale om et system i test.

”Den dag der findes gennemprøvet og gennemtestet robotteknologi vil vi måske se på det. Men vores ambition er ikke at være ”first mover”,” fastslog driftsdirektøren, da han i slutningen af januar viste CHECK-IN.dk rundt i bagagehallen under Københavns Lufthavns Terminal 3.

Københavns Lufthavn investerer hvert år omkring 1 mia. kroner i infrastruktur i lufthavnen. Senest har man ombygget Finger C for 250 mio. kroner, så den bedre kan håndtere den stigende mængde passagerer fra oversøiske destinationer. Og netop nu er bagagehallens transportbånd ved at blive udvidet fra en længde på ni kilometer til 11,5 kilometer, ligesom man bygger kraftigt om i Terminal 2.

Kristian Djurhuus anslår, at Københavns Lufthavn de sidste tre år har investeret omkring 500 mio. kroner i ny teknologi i bagagehallen. Det præcise tal ønsker lufthavnen dog ikke at oplyse.

Fotos:
I Amsterdam SchipholsBagagehal Syd sørger robotter for at pakke bagagevogne og bagagecontainere (øverst). I en anden af Schiphols bagagehaller sørger en “Bagtipper“ for at vippe kufferterne ud af de ankommende bagagecontainere. (Fotos: Grenzebach og Moderniek B.V.)