Københavns Lufthavn fik i 2016 et nyt venteområde ved de såkaldte busgates. Foto: Ernst Tobisch/CPH

CPH investerer mindre i infrastruktur

Københavns Lufthavn brugte 15 procent mindre på anlægsinvesteringer i årets første ni måneder sammenlignet med året før.

I årets første ni måneder brugte Københavns Lufthavn næsten 700 mio. kroner på byggeprojekter og andre anlægsinvesteringer. Helt konkret lød regningen på 664,7 mio. kroner, som blandt andet blev brugt til udvidelsen af kapaciteten i den udskældte centrale sikkerhedskontrol, nye standpladser, banerenoveringer samt diverse IT-systemer og kapacitetsudvidelse i den Finger C, som huser langdistanceflyene.

Der var dog tale om et fald på mere end 15 procent i forhold til investeringsniveauet i samme periode sidste år. Her brugte lufthavnen 783,3 mio. kroner på anlægsinvesteringer. Det var blandt andet renoveringen af lufthavnens to hovedbaner og klargørelsen til at modtage Emirates Airways’ Airbus A380-fly i december sidste år samt udvidelsen af Finger C.

Samme som sidste år
At der er brugt 118 mio. kroner mindre fra januar til slutningen af september i år sammenlignet med samme periode sidste år, er dog blot et resultat af, at investeringerne bliver fordelt forskelligt over året i de enkelte år.

”Det er ikke noget specielt. Investeringsniveauet afhænger af hvornår udgifterne falder. Set over hele året, så er niveauet det samme som sidste år,” forklarer pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn.

Lufthavnen forventer således at investere mere end 1 mia. kroner i anlægsinvesteringer i hele 2016.

“Vores investeringsniveau ligger fortsat på et højt niveau. Vi holder fast i vores Expanding CPH-strategi, hvor vi udvider og udvikler lufthavnen, i takt med at antallet af passagerer stiger. Vi har en plan om at vokse til 40 mio. passagerer, og det kræver investeringer på op mod 20 mia. kroner,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Øget omsætning fra parkering
I årets første ni måneder havde Københavns Lufthavn en omsætning på 3,3 mia. kroner, hvilket er en stigning på 9,8 procent i forhold til samme periode året før. Det er primært drevet af passagervæksten i de afgående internationale passagerer på 10,2 procent samt øget omsætning fra parkering.

På grund af det lufthavnen selv kalder et vedvarende fokus på omkostningseffektivitet er omkostningerne pr. passager faldet 3,3 procent trods øget regulering og skarpt fokus på investeringer i den centrale sikkerhedskontrol.

Lufthavnens resultat før skat steg 17,1 procent til 1,3 mia. kroner fra knap 1,1 mia. kroner i samme periode i 2015.

I august opjusterede CPH forventningerne til årets resultat før skat til mellem 1,55 og 1,65 mia. kroner. Disse forventninger fastholder lufthavnen i fremlæggelsen af regnskabet for årets første ni måneder.

 

 

Relaterede artikler:

Ryanair-vækst får Københavns Lufthavn til at opjustere

CPH shiner boardingområde op

CPH udvider bagageudlevering