CPH klar med ambitiøs udbygningsplan

En ankomstterminal og en afgangsterminal, en ny finger til langdistancefly og en satellit-terminal. Det er nogle af højdepunkterne i Københavns Lufthavns ambitiøse plan for at kunne håndtere 40 mio. passagerer.

Københavns Lufthavn har en plan. En plan for hvordan lufthavnen skal se ud for at kunne håndtere de 40 mio. passagerer om året, som lufthavnen drømmer om vil passere gennem terminalerne om cirka 20 år.

Planen består af en lang række byggeprojekter, som kan tages op af skuffen og igangsættes enkeltvis i takt med at behovet opstår. På den måde kan lufthavnen løbende tilpasse sin udbygning til tempoet på luftfartens passagervækst.

”Nu er vi både klar til hurtig og til langsom vækst,” forklarer Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye.

Et nyt lufthavnshotel ved siden af det eksisterende Hilton hotel er det projekt, som lufthavnen er længst fremme med sammen med den igangværende udbygning af finger C til blandt andet at kunne håndtere et Airbus A380-fly.

Bedre flow
Et af de projekter, som ligger øverst i skuffen og sandsynligvis vil blive iværksat først, er opdelingen af Terminal 2 og 3 som henholdsvis afgangs- og ankomstterminal. I Terminal 2 vil check-in skrankerne blive vendt om, så der bliver et bedre flow ind gennem check-in området. Samtidig udvides den del af terminalerne, som ligger på ”airside”. Her udvider man terminalerne med omkring 70 procent ud af mod lufthavnens baner.

Lufthavnen har også tegnet og regnet på en gradvis forlængelse af finger B samt etablering af en helt ny finger E mellem Terminal 3 og lavprisfingeren CPH GO. Finger E kan også bygges i etaper og skal primært håndtere store langdistancefly. På lufthavnens præsentationsmateriale med tegninger af projektet, er der blevet plads til hele tre Airbus A380-fly fra Singapore Airlines, Thai Airways og Emirates.

Længst nede i skuffen og sandsynligvis længst ude i fremtiden ligger planen om at etablere en satellit-terminal i området ud for den nuværende finger A. Det vil dog kræve en forkortelse af lufthavnens tværbane 12/30.

Skifte fokus
Men hvor skal de mange nye passagerer komme fra? Ifølge Thomas Woldbye skal de blandt andet komme fra mere interkontinental trafik.

”Vi skal have et skifte fra fokus på intraeuropæisk transfer til interkontinental transfer,” understreger Thomas Woldbye.

Han ser gerne at antallet af interkontinentale flyruter fra Københavns Lufthavn stiger fra de nuværende 26 til omkring 40. Det er byer som Vancouver, Amman, Ho Chi Minh City og Seoul, der er på lufthavnsdirektørens ønskeliste.

Langt størstedelen af væksten skal dog komme ved at styrke Øresundsregionen og gøre det til en endnu mere attraktiv region for internationalt erhvervsliv. Desuden ønsker lufthavnen, at virksomheder, organisationer, kommuner, regioner og regeringerne i Danmark, Sverige og Tyskland arbejder sammen om at binde regionen bedre sammen med blandt andet højhastighedstog. Det vil være med til, at Københavns Lufthavns opland vokser fra 3,9 mio. mennesker inden for to timers transport fra lufthavnen til otte mio. mennesker. Derfor har lufthavnen da også tegnet en station til højhastighedstog ind på planen med byggeprojekter.

Uden en ekstra bane
Lufthavnen har brugt halvandet år og flere millioner kroner på at udtænke den nye strategi og slå stregerne på papiret for de nye byggeprojekter. Og det har været noget af en ”aha”-oplevelse.

”Vi troede, vi skulle bygge en ny terminal fire, hvor kapaciteten i nogle år ville være større end antallet af passagerer. Men nu ved vi hvad vi kan uden at kræver en ekstra bane eller at vi udvider uden for hegnet,” siger Thomas Woldbye.

Hos lufthavnens største kunde, luftfartsselskabet SAS, hilser man lufthavnens plan velkommen.

”Det er positivt, at lufthavnen har udviklet en plan for den fremtidige infrastruktur. Nu skal vi som luftfartsselskaber skabe væksten. Og her er det vigtigt at vi har resten af regionen bag os,” understreger public affairs-direktør Lars W. Andersen fra SAS.

Sådan forestiller Københavns Lufthavns sig, at lufthavnens terminal 3 skal se ud, når den skal være en ren ankomstterminal.

Se flere illustrationer på CHECK-IN.dk’s Facebook-side