CPH: Løftegrej bruges ikke

Vi stiller løftegrejet til rådighed, men det bliver ikke brugt, lyder det fra Københavns Lufthavn om arbejdsforholdene i lufthavnens bagagehal. Aben sendes videre til handlingselskaberne.

Medarbejdernes kritik af arbejdsforholdene i bagagehallen i Københavns Lufthavn, får nu lufthavnen til at svare igen. Løftekrogene er der, men de bruges ikke, pointerer lufthavnen og sender aben videre til handlingselskaberne.

“Vi har gjort hvad vi kunne ved at stille løftegrej til rådighed. Men som du kan se, så bruger medarbejderne det ikke,“ forklarer driftsdirektør Kristian Djurhuus fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk under et besøg i bagagehallen under Københavns Lufthavns Terminal 3 fredag formiddag i sidste uge. Det er her al den bagage, som håndteres af SAS Ground Handling, kommer igennem.

Sender aben videre
Lufthavnen ejer og vedligeholder bagagesorteringsanlæggene, men det er handlingselskabernes medarbejdere, der arbejder ved anlæggene. Kristian Djurhuus sender derfor aben videre til handlingselskaberne.

“Det er handlingselskaberne, der har en ledelsesudfordring med at få deres medarbejdere til at bruge udstyret,“ understreger Kristian Djurhuus, mens vi går rundt i bagagehallen og kan se medarbejdere med håndkraft løfte den ene kuffert efter den anden fra båndet og over i bagagevognene.

Lige ved siden af dem hænger ellers en løftekrog, som med hydraulik kan løfte kufferterne over. Kun ved et bånd, hvor der er tale om meget store kufferter, der skal til Thailand, tager én medarbejder løftekrogen i brug.

Investér i bedre udstyr
Diskussionen om arbejdsforholdene i lufthavnens bagagehal blussede op tirsdag i sidste uge, da fagforeningen 3F på CHECK-IN.dk efterlyste, at Københavns Lufthavn investerede i bedre udstyr til at flytte kufferter fra bagagebåndet og over i bagagevogne eller ind i bagagecontainere. Lufthavnen svarede prompte igen med budskabet om, at der blot var tale om, at medarbejderne ikke brugte udstyret rigtigt.

Torsdag i sidste fortalte flere anonyme ansatte i bagagehallen om dagligdagen. De efterlyste flere forskellige hjælpemidler end blot de nuværende hydrauliske kroge, som medarbejderne mener kører på en måde, så det risikerer at give ryg- og skulderskader.

SGH: Vores ansvar
Hos lufthavnens største handlingselskab, SAS Ground Handling, lægger man sig fladt ned.

”Lufthavnen har helt ret i at det er vores ansvar. Vi er nødt til at sige til medarbejderne; hør, det er jeres eget helbred, som det går ud over. Vi vil sætte kraftigt ind for at sikre, at medarbejderne bliver trænet i at bruge løftekrogene og bedt om at bruge dem,” fastslår Hans Bech, der er chef for Airside hos SAS Ground Handling.

Delvis automatisering
Langt det meste bagage transporteres ud til flyene i bagagevogne og lastes enkeltvis ind i flyenes lastrum. Men i nogle tilfælde bliver kufferterne også pakket ned i særlige bagagecontainere inde i bagagehallen. Containerne er typisk 1,5 meter højre, 1,5 meter brede og 2,5 meter lange. Ved nogle containere kan dele af taget skydes væk. Her er det muligt at bruge løftekrogene.

Men SAS’ Airbus A320-flåde og flere andre selskaber bruger containere, som kun kan åbnes i siden. Og her kan man ganske enkelt få løftekrogen, der hænger i en stålwire, med ind.

”Derfor er vi sammen med lufthavnen og arbejdsmiljørepræsentanterne ved at se på en form for delvis automatisering,” forklarer Hans Bech.

Det er således planen inden sommerferien at opstille fire testrobotter til brug ved lastning af containere med sideåbning.

Fotograf: Ernst Tobisch/CPH

Læs også:

Bagagefolk skyder tilbage på CPH

3F og CPH i strid om bagageanlæg