(Foto: Morten Lund Madsen)

CPH: Ny fond kan udvikle indenrigsruter

En ny fond til at udvikle danske indenrigsruter. Sådan lyder et forslag fra Københavns Lufthavn på dagen, hvor regeringen præsenterer et oplæg til ny luftfartspolitisk strategi.

Københavns Lufthavn er gennem flere år blevet beskyldt for at fokusere for meget på at tiltrække lavprisselskaber og store langdistancefly, og for lidt på at pleje indenrigsflytrafikken. Ikke mindst sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken i lufthavnens terminaler bragte sidste år sindene i kog, samtidig med at stadig flere rejsende flyver direkte fra de jyske lufthavne ud i verden udenom Københavns Lufthavn.

Men nu sadler Københavns Lufthavn om og rækker hånden ud til de øvrige danske lufthavne samt landets regioner og kommuner med en appel om sammen at styrke dansk indenrigsflyvning.

Ide op på møde
Konkret foreslår lufthavnen, at der etableres en regional ruteudviklingsfond, som skal understøtte den fortsatte udvikling af de danske indenrigsflyruter.

Et konkret eksempel kunne være en dialog med de danske lufthavne, regioner og kommuner om eventuelt at etablere en regional ruteudviklingsfond med henblik på at understøtte videre udvikling af indenrigsflyruter i hele Danmark. Ruteudviklingsfonden kunne eksempelvis gennem markedsføring og andre tiltag over en årrække være med til at øge antallet af indenrigsflyvninger i Danmark,“ siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn.

Aktiv del i arbejdet
Københavns Lufthavn vil tage ideen op når der mandag formiddag er møde i Rådet for Dansk Luftfart. På mødet vil transportminister Hans Christian Schmidt præsentere et oplæg til en ny luftfartpolitisk strategi for Danmark.

“Vi bakker meget op om regeringens plan om at lave en luftfartsstrategi, og vi glæder os til at tage aktivt del i arbejdet. Her står også forholdene for pendlere højt på dagsordenen. Københavns Lufthavn skal vokse fra 25 til 40 mio. passagerer om året – og det skal komme hele Danmark til gode. Derfor vil vi gå ind i drøftelserne om en luftfartsstrategi med en klar ambition om, at indenrigstrafikken skal styrkes,“ siger Henrik Peter Jørgensen.

Kun København
Erhvervs- og vækstministeriet, Region Hovedstaden, Københavns Kommune og Region Sjælland står bag ruteudviklingsprogrammet Copenhagen Connected, som har eksisteret siden 2010. Det har været engageret i åbningen af ni interkontinentale flyruter, otte europæiske ruter, to frekvensudvidelser samt en enkelt kapacitetsudvidelse.

Copenhagen Connected har dog kun fokus på at tiltrække nye udenlandske ruter til Københavns Lufthavn. Og den ensidige fokus på hovedstadens lufthavn har gennem år skabt en vis debat og utilfredshed.

Foto: Morten Lund Madsen