CPH og handlingselskaber skyder på hinanden

Bagageproblemerne i Københavns Lufthavn har fået medarbejdergrupper fra lufthavnen og handlingselskaberne til at skyde på hinanden. I mellemtiden forsøger lufthavnens ledelse at glatte ud.

I slutningen af juni måned blev Københavns Lufthavn for ottende gang på 10 år kåret som Europas mest effektive lufthavn i en analyse foretaget af Air Transport Reseach Society. Knapt havde lufthavnens ledelse fået hænderne ned igen, da et transportbånd to dage senere gik i stykker på årets mest travle lørdag, hvilket betød lange ventetider og passagerer, der ikke fik deres bagage med flyet.

Weekenden efter var den gal igen. Her var det en softwarefejl, der resulterede i et stop i bagagesorteringsanlægget i flere timer lørdag eftermiddag i både Terminal 2 og Terminal 3. Her stod 3.000 stykker bagage tilbage, da anlægget kom op at køre igen.

Ustabiliteteten omkring bagagesituationen har fået flere brugere til at angribe Københavns Lufthavn på Facebook-siden. En af disse er Romy Dietz, der selv er ansat i Novia Handling, der er et af de tre selskaber, der håndterer bagage i Københavns Lufthavn.

“Man kan undre sig, hvordan CPH kunne vinde prisen, selvom man har et bagage-sorteringssystem, som ikke har fungeret optimalt i hvert fald de sidste seks år. Dette betyder lange køer, utilfredse passagerer og rejsende som kommer frem til destinationen uden bagage,“ skriver Romy Dietz.

Denne kommentarer samt andre tilkendegivelser fra det rejsende publikum har fået CPH til at komme med følgende opdatering:

“Hej alle i tråden her. Vi kan se, at der er en del opmærksomhed på bagage blandt jeres kommentarer. Vi er her i CPH helt klar over, hvor upraktiske og ikke mindst irriterende problemer med bagagen er for passagererne…Der er dog flere faktorer, der spiller ind på bagagehåndteringen i lige netop CPH: Passagertallet er over de seneste år vokset over al forventning, og vi følger med så godt, vi kan ved at renovere og bygge til, så har plads til at give alle en smidig rejse. Men én ting er at bygge til og udvide eksempelvis bagagebåndene – en anden ting er håndteringen, som foregår som et samarbejde mellem os og handlingselskaberne. Det er en proces, og det lader sig derfor ikke løse så hurtigt, som vi alle ønsker det,“ hedder i den officielle Facebook-opdatering fra CPH.

Vil ikke klandres for vækst
Den kommentar forstår man ikke hos SAS, der via SAS Ground Handling, samarbejder med lufthavnen om at få ekspederet store mængder bagage til SAS og andre flyselskaber.

“Når det gælder handlingselskaberne som opererer i lufthavnen, så er det vanskeligt at klandre os for at håndtere så store mængder passagerer og bagage, som senere kan blive en udfordring for lufthavnens infrastruktur. Vi kan forstå, at den store vækst i trafikken kan skabe problemer, men samtidig vil vi have lov til at glæde os over, at vi får flere passagerer, som ønsker at rejse med os via Københavns Lufthavn,“ siger informationschef Knut-Morten Johansen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Han medgiver dog, at der i sommerperioden er mange rejsende, som ikke flyver så hyppigt, og mange af disse rejsende medbringer mange forskellige typer bagage, som kan være emballeret og pakket på en måde, at det kan skabe problemer for bagageanlægget i lufthavnen.

“Det forhold er vi hos SAS opmærksom på, så vi forsøger i størst mulig omfang at give de nødvendige hjælpende råd til de rejsende, hvad gælder pakning af deres bagage, så den kommer frem som den skal og helt ubeskadiget, blandt andet ved at opfordre til at benytte bagagebånd for specialbagage,“ siger Knut-Morten Johansen.

Ros fra CPH
Hos Københavns Lufthavn er man ked af al virakken om bagageproblemerne og understreger, at man har en god dialog med såvel flyselskaber som handlingselskaber.

“Det er vigtigt for os at rose flyselskaberne og handlerne for at få arbejdet med de efterladte kufferter frem til de uheldige rejsende,“ siger senior kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavn.

Han pointerer, at bagehåndtering i Københavns Lufthavn som i alle andre lufthavne er et delt ansvar.

“Københavns Lufthavn står for anlægget og den tekniske drift af det. Handlerne er ansvarlige for at håndtere bagagen. Sådan er det generelt. I forbindelse med de to nedbrud har vi kun ros til flyselskaber og handlere.“