Københavns Lufthavn - finger C. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

CPH overhalet af tre europæiske konkurrenter

Københavns Lufthavn er i 2017 røget ud af den europæiske top15 på baggrund af den næstlaveste vækst blandt storlufthavnene i Europa.

De 25 største lufthavne i Europa havde et 2017 med fremgang over hele linjen. Med vækstrater helt op til 19 procent har de mange europæiske lufthavne konsolideret deres respektive positioner.

Anderledes ser det ud i Københavns Lufthavn, der i 2017 havde en passagerfremgang på blot 0,5 procent til 29.177.833 passagerer. Det er samtidig den næstlavest vækst blandt de 25 største lufthavne i Europa – og formentlig også blandt de 50 største. når de endelige 2017-tal for samtlige lufthavne foreligger.

Dermed er Københavns Lufthavn skubbet tre pladser ned af den europæiske lufthavnsrangliste fra en 13. til en 16. plads. Hele tre lufthavne har overhalet CPH indenom. Moskva-Domodedovo nåede op på omkring 30.700.000 passagerer, hvilket svarer til en vækst på 7,6 procent. Dublin Airport voksede i 2017 med 6,0 procent til 29.582.321 passagerer, mens den mangeårige rival i Zürich kom op på 23.396.094 passagerer og en vækst på 6,3 procent.

“Væksten i 2017 følger ovenpå et 2016, hvor der var en meget høj vækst på knap 10 procent. Det er helt forventet, at det derfor ville være begrænset i 2017. Det er dog væsentligt at bemærke, at der er stor variation i de forskellige segmenter. Der er fortsat høj vækst i antallet af longhaul-passagerer, mens antallet af indenrigs- og transferpassagerer falder. Samtidig ser vi en pæn vækst i antallet af lokalt afgående passagerer på knap procent,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Bør se sig tilbage
Selvom lufthavnene i Dublin, Moskva og Zürich ikke ligger i den nordiske region, så er de alligevel konkurrenter til den danske hovedstadslufthavn. Flyselskaberne vælger nemlig at indsætte ny kapacitet på ruter fra de lufthavne, hvor de kan sikre sig de bedste betingelser, og hvor efterspørgslen er gunstig. Det har eksempelvis betydet, at Norwegian i 2017 har valgt at etablere en række nye ruter fra Dublin Airport.

“Det er klart, at vi holder skarpt øje med konkurrenterne i hele Europa. Det gør vi hver dag. Konkurrencen om især langdistanceruterne til Europa er hård, men vi mener, at Københavns Lufthavn står godt og stærkt i konkurrencen,” lyder det fra pressechefen.

Med en nye incitamentsmodel, der træder i kraft den 1. april i år, håber Københavns Lufthavn at kunne øge transfertrafikken og dermed styrke lufthavnen som hub. Det haster også, hvis CPH ikke skal risikere at ryge ud af den europæiske top20, da konkurrenterne kommer buldrende bagfra.

“Vi arbejder efter en langsigtet strategi, der især handler om at tiltrække nye langdistanceruter til Københavns Lufthavn. Vi har set over de senere år haft god succes med netop dette, og der er allerede i år annonceret to nye ruter til både Hongkong og Amman, ligesom vi håber på at få flere ruter på rutekortet i år og de kommende år. Også i Europa er der annonceret adskillige nye ruter og øget kapacitet på eksisterende ruter,” understreger Kasper Hyllested.

Lige i hælene på Københavns Lufthavn er således Palma Airport (27.070.755), Manchester Airport (27.901.708) samt Oslo Lufthavn (27.479.921). De tre nærmeste konkurrenter i den europæiske top20 kunne præsentere vækstrater på mellem 6,5 og 8,5 procent.

 

Relaterede artikler:

134.546 flere passagerer i CPH i 2017

Oslo forsvarede sin andenplads

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH