Den store vækst i CPH har blandt andet resulteret i lange køer ved sikkerhedskontrollen. Foto: Andreas Krog.

CPH retter op på fejlagtige tidsmålinger

Når køen til sikkerhedskontrollen i CPH er særlig lang, så kan ventetiden ikke måles rigtigt. Nu gør lufthavnen noget ved problemet.

Før i tiden, da køerne til sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn ikke var særlig lange, så var det ikke noget problem. Men i takt med at passagertallet er steget og indenrigspassagererne nu har gjort udenrigspassagererne selskab, så er køerne til sikkerhedskontrollen ofte så lange, at de strækker sig langt henad svalegangen i Terminal 2 og henad gangen mod Terminal 3. Ofte længere væk fra sikkerhedskontrollen end der er sat udstyr op til at måle ventetiden.

Derfor har mange passagerer oplevet at stå i kø i langt længere tid end den forventede ventetid, som er blevet oplyst på skiltene før sikkerhedskontrollen.

Men det skal gerne være slut nu. Mandag tog Københavns Lufthavn således nyt måleudstyr i brug.

”Vores målinger har desværre ikke været præcise nok på tidspunkter, hvor der har været mange, der har stået i kø. Det er en fejl, og det vil vi gerne undskylde overfor passagererne og vores kunder. Sammen med vores leverandør har vi derfor fået sat nyt måleudstyr op,” siger Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn.

Stoppe rulletrapper
I løbet af efteråret vil nye skærme vise ventetiden opdelt på den østlige og vestlige del af sikkerhedskontrollen. I dag vises et gennemsnit, men fremover vil der vises to ventetidsmålinger, så man let kan se, hvor ventetiden er kortest. Det vil også ske på CPH’s app og hjemmeside.

I de meste ekstreme tilfælde strækker køerne sig et godt stykke ned i Terminal 2 og helt hen til platformen på første sal Terminal 3. Og en sjælden gang er lufthavnen sågar nødt til at stoppe rulletrapperne op til platformen, fordi der står passagerer i kø helt nede fra gulvet af Terminal 3.

1.800 kvadratmeter
Parallelt med de mere præcise målinger, så arbejder Københavns Lufthavn på højtryk med at udvide gulvarealet foran selve sikkerhedskontrollen, så der bliver mere plads til at passagererne kan stå i kø dér, og ikke alle mulig andre steder i lufthavnen.

Området skal udvides med 20 meter i bredden ud mod parkeringspladsen, så sikkerhedskontrollen får ekstra 1.800 kvadratmeter. Desuden er der planen at udvide fra i dag 20 spor til 24 spor. De fire nye spor forventes at stå klar i foråret 2017.

 

 

Relaterede artikler:

CPH ændrer målemetode i sikkerhedskontrollen

CPH: Det går fremad

Minister sætter CPH under observation

Ingen kø i fremtidens Københavns Lufthavn