SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

Københavns Lufthavn kunne godt tænke sig, at det blev dyrere at rejse mellem København og de 12 destinationer i USA, som SAS og Norwegian i dag betjener fra CPH. Ikke for lufthavnen og dets ejeres skyld. For lufthavnen opkræver de samme passagerafgifter uanset hvad billetterne koster.

Men for SAS og Norwegians egen skyld håber Københavns Lufthavn, at SAS og Norwegian uafhængigt af hinanden kunne hæve priserne på USA-flyvninger.

“Vi kunne godt ønske os, at selskaberne kunne gøre noget ved priserne, så de bliver mere rentable,” siger chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn, Morten Mortensen, til CHECK-IN.dk.

Ikke så meget plads
For selvom begge selskaber har rigtig god belægning på sine USA-ruter, så kunne indtjeningen godt være bedre. I hvert fald set med Københavns Lufthavns briller. Men her er ejerne også vant til at få en noget større årligt afkast end det er tilfældet for eksempelvis SAS’ aktionærer.

Priserne samt Norwegian og SAS’ efterhånden ganske mange USA-destinationer er også med til at afholde de store amerikanske selskaber fra at åbne ruter til Københavns Lufthavn. Bortset fra Delta Air Lines’ faste sommerrute i fire måneder, så har der ikke været et USA-selskab i CPH siden United Airlines lukkede sin rute mellem CPH og New York Newark-lufthavnen i 2013.

“Med SAS og Norwegians adskillige USA-ruter betyder, at der ikke er så meget plads i markedet for de nordamerikanske selskaber,” siger Morten Mortensen.

Houston på rutekortet
Ruteudviklingschefen håber på at et af de store amerikanske selskaber en dag kommer til København. Men med mere end en fordobling fra fem til 12 USA-ruter på ganske få år kan det være svært at finde plads til en ny destination.

“Jeg håber vi kan tiltrække et amerikansk selskab mere. Men Nordamerika er godt dækket ind og der skal være et markedsbehov. Flere af de store nordamerikanske flyselskaber fortæller os desuden, at de lige nu ser et større potentiale i ruter til Asien,” siger Morten Mortensen.

Han har dog håb om ruter til to konkrete destinationer.

“Jeg tror på, at Houston kan komme på rutekortet når olieprisen stiger, ligesom Philadelphia også kunne være en mulighed,” siger Morten Mortensen.

Houston’s George Bush Intercontinental Airport er et af Star Alliance-selskabet United Airlines store trafikknudepunkter med gode forbindelser til Mellem- og Sydamerika. SAS fløj i 2014-2015 mellem Stavanger og Houston i godt et år.

Philadelphia er et af American Airlines’ store trafikknudepunkter på den amerikanske østkyst. Et knudepunkt som kom ind i American Airlines efter fusionen med US Airways. American Airlines har i dag ruter fra Philadelphia til blandt andet Dublin, Amsterdam, Lissabon, Athen, München og Barcelona.

 

Relaterede artikler:

Kold skulder fra Star-medlemmer til CPH og SAS

Norwegian vil have flere USA-ruter fra CPH

 

x

Læs Også

Flere ruteflyvninger fra København til Cypern

Bortset fra et par uger i højsommeren har det været småt med direkte flyvninger fra Danmark til solbeskinnede Cypern.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Bjørn Kjos: Godt vi er ude af 2017

Norwegian vil torsdag præsentere årsresultatet for 2017, og analytikerne forventer et underskud på op imod 1,5 milliarder norske kroner før renter og skat.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Global Norwegian-ekspansion fra London

Ruter til Tokyo, Shanghai, Beijing, destinationer i Mellemøsten samt nye amerikanske ruter til Detroit, Philadelphia og Minneapolis er i støbeskeen hos Norwegian.