Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

CPH søger efter nyt selskab til New York-rute

Københavns Lufthavn er i dialog med luftfartsselskaber for at finde en afløser, når United Airlines fra september lukker sin rute til New York. Uden et nyt selskab vil Amsterdam-Schipol have fem gange så mange ugentlige afgange til New York i efteråret som Københavns Lufthavn.

Som det ser ud nu, så vil Københavns Lufthavn fra slutningen af september kun have en rute til New York. United Airlines lukker og slukker på ruten til Newark, og tilbage er kun den daglige afgang til samme lufthavn med SAS. Delta Airlines begynder til juni at flyve til John F. Kennedy-lufthavnen. Det er foreløbig kun planlagt til at være en sommerrute.

Men lufthavnen er allerede i fuld gang med at sælge sig selv overfor potentielle nye operatører på ruten.

”Vi er i dialog med andre selskaber, der kan fylde hullet ud efter United,” siger Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen.

Ikke direkte konkurrence
Den mest oplagte er Delta Airlines, der blot skulle forlænge sommerrutens levetid. Hvor United Airlines og SAS i dag flyver vingespids mod vingespids til den samme lufthavn, så ville Delta Airlines kunne drage fordel af at flyve til John F. Kennedy og dermed ikke konkurrere direkte med SAS.

En anden mulig afløser for United Airlines kunne være American Airlines. Luftfartsselskabet kæmper dog lige nu med en betalingsstandsning. En tredje mulighed kunne være, at SAS genetablerer den aftenafgang fra København, som selskabet opererede for år tilbage og dermed får to daglige afgange på ruten.

Endelig har Norwegian annonceret, at New York sammen med Bangkok bliver de første destinationer, når selskabet i 2013 søsætter sin længe ventede lavprissatsning på langdistanceruter. Det er dog endnu uklart om ruterne bliver fra Oslo, Stockholm, København eller en helt fjerde nordeuropæisk by.

Big Apple central
Københavns Lufthavn har som erklæret mål at udfordre Schipol-lufthavnen i Amsterdam og den nye storlufthavn i Berlin og forsøge at positionere sig som Nordeuropas førende trafikknudepunkt. Og her er ruter til ”The Big Apple” centrale.

Newark-lufthavnen er et af Uniteds centrale knudepunkter med ruter til massevis af amerikanske destinationer. John F. Kennedy-lufthavnen har en tilsvarende funktion for Delta Airlines, og derfor er det centralt for europæiske lufthavne med ruter til de to lufthavne. Hvis man som passager skal videre til andre destinationer i USA eller Canada gør det en stor forskel, om der er en eller fem daglige afgange at vælge imellem.

Fem gange så mange
Amsterdam har i dag seks daglige afgange til de to New York-lufthavne. United lukker den ene af sine to daglige afgange i løbet af sommeren, men det efterlader fortsat den hollandske storlufthavn med fem gange så mange daglige afgange til ”The Big Apple”, som København når bladene begynder at falde af træerne.

I Berlin går både United Airlines og Air Berlin fra slutningen af april op på en daglig afgang og det niveau agter de to selskaber at holde frem til november. Her går United ned på fire ugentlige afgange, men vil i løbet af de første måneder af 2013 gradvist indsætte størrefly på ruten.

Københavns Lufthavn har foruden ruterne til New York også nordamerikanske ruter til Toronto, Washington og Chicago.