Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

CPH suveræn på international trafik

Oslo Gardermoen ånder Københavns Lufthavn i nakken med hensyn til at være Nordens største lufthavn. Men målt alene på international trafik er København næsten dobbelt så stor.

De store hovedstadslufthavne i Norden slås intensivt om titlen som Nordens største. Københavns Lufthavn er storebroderen, men Oslo Gardermoen ånderCPH i nakken. Således passerede 22,7 mio. passagerer i 2011 gennem Københavns Lufthavn, mens 21,1 mio. passagerer gik gennem Oslo.

Hvis det lykkes Oslo Gardermoen at overhale København i år eller næste år, så kan København dog sandsynligvis fortsat bryste sig af at være Nordens største internationale luftfart. Faktisk er der fra København næsten dobbelt så mange sæder til salg på internationale flyvninger, som fra Oslo Gardermoen.

Det viser en opgørelse over denne uges udbud af sæder på internationale flyvninger fra en lang række lufthavne, som analysefirmaet OAG har lavet.

Med 280.159 sæder til salg er Københavns Lufthavn verdens 22. største lufthavn målt på international kapacitet. I Oslo må man nøjes med 151.041 sæder og en placering som nummer 47.

I kraft af de lange afstande i Norge er indenrigstrafikken langt større i Norge end i Danmark. Og derfor udgør indenrigstrafikken også en langt større andel af passagermængden i Oslo Gardermoen sammenlignet med Københavns Lufthavn.

Overhaler Gardermoen
Stockholm Arlanda er Nordens tredjestørste lufthavn målt på totaltrafik. Men også i Arlanda udgør indenrigstrafikken en stor andel af den samlede passagermængde. Den er dog ikke så stor som i Gardermoen, og derfor overhaler Arlanda konkurrenten Gardermoen målt på international kapacitet. Stockholm er således den 35. største internationale lufthavn i verden med et udbud på 193.686 sæder i denne uge.

Når den nye storlufthavn i Berlin åbner næste efterår, så forventer Københavns Lufthavn, at Berlin Brandenburg bliver en konkurrent i spillet om at være Nordeuropas førende trafikknudepunkt. Når berlinerne med flere års forsinkelse åbner lufthavnen venter et stort benarbejde med at tiltrække international trafik til den tyske hovedstad. For i dag er Berlin Tegel kun nummer 50. mens Berlin Schönefeld slet ikke er med på listen over de 100 største lufthavne målt på internationale ruter.

En anden af Københavns Lufthavns konkurrenter i Nordeuropa hvad angår rollen som trafikknudepunkt, Helsinki, formår med 700 flere sæder i denne uge lige akkurat at snige sig forbi Berlin Tegel og indtage plads nummer 49.

Top tre på listen over verdens lufthavne med mest international trafik er London Heathrow, Dubai og Hong Kong.