(Foto: Morten Lund Madsen)

CPH tjente 2.670 kroner hvert minut

Københavns Lufthavn fik i 2015 sit næstbedste regnskabsresultat nogensinde. Hvert minut året rundt tjente CPH næsten 2.700 kroner.

2670 kroner i minuttet. Hver time. Hver dag. Året rundt. Så meget tjente ejerne af Københavns Lufthavn i 2015. I alt 1,403 mia kroner kom der ned på bundlinjen ud af en omsætning på på 4,062 mia. kroner. Resultatet er det næstbedste i lufthavnens 91 år lange historie. Kun i 2012 gik det bedre. Her landede man på 1,91 mia. kroner.

Lufthavnens passagerfremgang på 3,8 procent i forhold til året før førte til en stigning i omsætningen på 5,0 procent.

”I årets første halvdel var der ikke udsigt til endnu en passagerrekord, men et stærkt andet halvår betød, at vi i 2015 for første gang nåede over 26 millioner passagerer. De mange rejsende i andet halvår var samtidig mere tilfredse med vores passagertilbud end nogensinde før, og som følge heraf øgedes omsætningen i lufthavnens shoppingcenter. Vi forventer også vækst i 2016 og fortsætter vores rejse mod at skabe en lufthavn med 40 mio. passagerer om året,” siger Thomas Woldbye, direktør for Københavns Lufthavne A/S.

Højere forbrug per passager
Det stigende antal passagerer betød, at omsætningen i det aeronautiske segment steg med 5,1 procent, mens det ikke-aeronautiske segment steg med 4,9 procent. Omsætningen i shoppingcentret steg med 7,7 procent, hvilket primært skyldes et højere forbrug per passager, stærk performance i Tax Free-butikkerne, nye og forbedrede Food & Beverage-udbud og specialbutikskoncepter. Omsætningen steg også som følge af stigningen i afgående passagerer på internationale flyvninger.

Omsætningen fra parkering steg med 3,8 procent. Aktiviteterne på lufthavnens Hilton-hotel, som Københavns Lufthavn ejer, steg med 6,6 mio. kroner. Det skyldes hovedsageligt højere gennemsnitspriser per værelse. Derudover oplevede Hilton højere møde- og konferenceaktivitet samt flere banketter.

Udvidet sikkerhedskontrol
I 2015 investerede CPH 1,148 mia. kroner i at udvikle lufthavnen.

”Vi har holdt et meget højt investeringsniveau i 2015. Vi har blandt andet ud- og ombygget passagerområderne i Terminal 2 med flere kvadratmeter. Vi har også udvidet den centrale sikkerhedskontrol med yderligere to spor for at kunne servicere det stigende antal passagerer. Finger C blev i 2015 udbygget med 6.000 kvadratmeter, ligesom den ene af hovedbanerne er blevet udbygget, bl.a. for at kunne håndtere det stigende antal langdistancefly, herunder verdens største passagerfly, Airbus 380,” forklarer Thomas Woldbye, der forventer at fastholde det høje investeringsniveau i 2016.

Udvidelse af paskontrol
Planlagte investeringer i 2016 omfatter blandt andet to ekstra securityspor ved den centrale sikkerhedskontrol, udvidelse af paskontrollen i Finger C med selvbetjening af paskontrol for EU-borgere, Pier C-busporte, opgradering af bagageudleveringen og en omplacering af passagerafsætningsområdet i P4. Dertil kommer andre ikke-aeronautiske investeringer til gavn for flyselskaber og passagerer.

Driftsomkostningerne forventes i 2016 at være højere end i 2015, primært på grund af den forventede passagervækst, øgede krav på sikkerhedsområdet og inflation. Det vil dog delvist blive modsvaret af et stærkt fokus på effektivisering af driftsomkostningerne.

Resultat før skat i 2016 forventes at ligge i et interval mellem 1,450 og 1,550 mia. kroner.

Foto: Morten Lund Madsen.