E-gates i Københavns Lufthavn. (Foto: Ernst Tobisch)

CPH udvider sikkerhedskontrol markant

CPH øger antallet af spor i sikkerhedskontrollen med en tredjedel samt udvider Terminal 2.

Københavns Lufthavn kaster nu en kvart milliard kroner efter at få udvidet lufthavnens udskældte sikkerhedskontrol og Terminal 2. Således tog Tårnbys borgmester Henrik Zimino torsdag første spadestik til et større byggeri, som kommer til at præge lufthavnen det næste års tid.

Første sal i den eksisterende bygning skal gøres 20 meter bredere, så arealet i den centrale sikkerhedskontrol kan fordobles. Samtidig skal Terminal 2 udvides, ligesom der skal bygges kælder og etager med kontorer over det nye terminalområde.

Med det nye byggeri vil sikkerhedskontrollen få ekstra 1.800 kvadratmeter og i alt 24 spor – mod 18 spor i dag. De første to nye spor er allerede under opførsel og forventes klar i næste måned. Om godt et år forventes sikkerhedskontrollen at være udvidet og de sidste fire spor taget i brug.

Resultatet af anstrengelserne skal gøre rejseoplevelsen så ustresset som muligt med forudsigelige ventetider og mere lys og plads. Den markante udbygning er en milepæl i planen om at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer.

”Sikkerhedskontrollen er en vital del af passagernes rejse igennem lufthavnen, og det skal være en god rejse,” understreger Thomas Woldbye, der er direktør for Københavns Lufthavn.

Heftig kritik
For et år siden lukkede lufthavnen terminal 1 og terminalens egen lille sikkerhedskontrol. Det betyder, at indenrigsrejsende i dag skal gennem den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3, sammen med alle de udlandsrejsende. Det udløste en heftig kritik fra især pendlere og politikere.

Lufthavnen introducerede i januar en pendlerpakke med fokus på forudsigelige ventetider for at imødegå megen af kritikken, som især handlede om køerne i sikkerhedskontrollen. Blandt andet er der i år ansat 60 ekstra medarbejdere i sikkerhedskontrollen.

”Det sidste halve år har vi reduceret ventetiden i sikkerhedskontrollen med yderligere 28 procent. Det betyder at langt hovedparten af de rejsende er igennem på under fem minutter og alle kan regne med at vente under 15 minutter,” siger Thomas Woldbye.

Siden årsskiftet har den gennemsnitlige ventetid i sikkerhedskontrollen været 4 minutter og 29 sekunder.

En del af en større vækstplan
Samtidig med udvidelsen af sikkerhedskontrollen bliver også en del af Terminal 2 udvidet med 1.800 kvadratmeter for at skabe ekstra plads til passagerne.

Og det er der en god grund til. Københavns Lufthavn har vokseværk med flere ruter og passagerer.

”Målet er at udbygge i takt med væksten i antallet af passagerer og nye ruter. Og det gør vi. Alene sidste år gennemførte vi en omfattende renovering og udvidelse af den ene af vores hovedbaner, vi udvidede Terminal 2 og vi udbyggede Finger C, der håndterer de største fly på de lange interkontinentale ruter. Alt sammen store og komplekse byggeprojekter,” siger Thomas Woldbye.

73.000 rejsende
Mens udbygningen står på vil passagerne kunne følge med på byggepladsen, der kommer til at fylde en stor del af området foran den østligste del af Terminal 2. Parkering og afsætningen er flyttet til det nye ”Kiss & Fly”-område i parkeringshuset P4 lige foran Terminal 2. Her er der også 15 minutters gratis korttidsparkering.

73.000 passagerer kommer igennem Københavns Lufthavn på en almindelig rejsedag. På de travleste dage omkring 90.000.