CPH vil ‘eje’ lufthavnens passagerer

Medlemstilbud, rabatter og oplevelser er en del af det nye fordelsprogram CPH Advantage, som Københavns Lufthavn netop har lanceret. Fordelsprogammet markerer et strategiskifte, hvor Københavns Lufthavn vil ændre rolle fra ‘vicevært’ til vært.

Gennem mange år har Københavns Lufthavn haft en rolle som “vicevært“ på vegne af eksempelvis SAS, hvor lufthavnen har medvirket til at betjene det skandinaviske luftfartsselskabs mange kunder i lufthavnen.

Men med introduktionen af fordelsprogrammet CPH Advantage har Københavns Lufthavn ændret strategi. Lufthavnen skal naturligvis stadig betjene operatørernes kunder, men vil også selv etablere en dialog med de rejsende. Dermed vil CPH i højere grad indtage rollen som vært, og ikke blot vicevært, som lufthavnen forklarer det i en pressemeddelelse.

”CPH vil være den opmærksomme vært, der lytter til passagererne, forstår deres behov og imødekommer dem med nye produkter og services – det er motivationen bag CPH Advantage. Fordelsprogrammet er sat i verden for at øge den i forvejen høje passagertilfredshed,” siger Carsten Nørland, der er salg- og markedsdirektør i Københavns Lufthavne A/S.

Tre medlemsniveauer

CPH Advantage handler først og fremmest om en direkte dialog medlufthavnens passagerer. Det sker gennem tilbud om gratis medlemskab i det nye fordelsprogram.

Medlemmer af CPH Advantage udstyres med et plastickort, der blandt andet giver adgang til gratis WIFI overalt i lufthavnen. Herudover optjenes der bonuspoint ved online køb af tax-fee varer samt ved online reservation af parkering.

Der er endvidere specialpris på besøg i CPH Apartment Lounge samt relevante tilbud og nyheder fra Københavns Lufthavn om tax-free tilbud, parkering samt nyheder og tilbud fra partnerre som Hilton og Tivoli.

I lighed med andre fordelsprogrammer har CPH Advantage også 3 medlemsniveauer, henholdsvis Basic, Plus, Premium. Alle nytilmeldte starter i Basic og man kvalificerer sig automatisk til næste niveau gennem køb og optjening af bonuspoint.

En større bid af værdikæden

Det nye fordelsprogram skal også ses i forlængelse af de nye operatør-neutrale services som CPH Apartment loungen og fasttrack-produktet CPH Express. Det betyder, at rejsende ikke længere skal flyve med SAS for at få adgang til hurtigspor samt ekslusive lounge-faciliteter i Københavns Lufthavn.

”Nye rejsemønstre og forventninger fra passagererne fordrer, at vi som lufthavn tager en større bid af rejseværdikæden og bevæger os ind på områder, som tidligere var dækket af flyselskaberne,” fortæller Carsten Nørland. ”CPH Advantage er et eksempel på, hvordan vi med nye, målrettede produkter udvikler forretningen. Det gælder også CPH Apartment-loungen, som drives af Novia, og det nye hurtigspor i sikkerhedskontrollen, CPH Express, som udbydes gennem flyselskaberne fra januar 2012.”

På lanceringsdagen kunne Københavns Lufthavn i løbet af de første 7 timerregistrere omkring 1.200 tilmeldte i fordelsprogrammet. Lufthavnen ønsker dog ikke at offentliggøre, hvor mange medlemmer der sigtes imod.