CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

Tidligere har det kun været ved åbning af helårsruter, at flyselskaber har kunne få rabat på passager- og startafgifter i op til fem år i Københavns Lufthavn. Og kun på ruter, som i forvejen ikke bliver betjent.

Fremover kan flyselskaber også få rabat hvis de kun åbner sæsonruter. Det er et af de nye elementer i Københavns Lufthavns opdaterede rabatmodel, som netop er blevet lanceret.

Flere af de lufthavne, som Københavns Lufthavn konkurrerer med, giver allerede rabatter til sæsonruter. For at kunne klare sig og fortsat være attraktiv for flyselskaberne har CPH også valgt at gå ned ad den vej.

“Vi vil gerne støtte trenden, at leisureruter også har brug for støtte,” siger ruteudviklingschef Morten Mortensen fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Mere attraktive i forhold til SAS
For at få støtte til sæsonruter skal flyselskaberne flyve mindst 16 gange i enten sommersæsonen fra slutningen af marts til slutningen af oktober eller i vintersæsonen fra slutningen af oktober til slutningen af marts.

Rabatterne til sæsonruter gør det især interessant for lavprisselskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian at åbne endnu flere sommerruter til og fra Sydeuropa. SAS forsøger dog også at blande sig på det marked. Derfor vil sæsonrabatterne også være godt nyt for SAS’s muligheder, mener Københavns Lufthavn.

“Vi må erkende, at vi er nødt til at tilpasse os for at blive mere attraktive også i forhold til SAS, da der gives sæsonrabat i andre af de lufthavne, som SAS benytter sig af fra Skandinavien,” siger Morten Mortensen.

Favoriserer lavpriskonkurrenterne
Når Københavns Lufthavn giver rabatter, så gives de til nye ruter, som ikke bliver betjent i forvejen. Lufthavnen er flere gange blevet kritiseret for at give rabat til ruter til specifikke lufthavne, i stedet for at se på om der i forvejen flyves til den by, som lufthavnen ligger i nærheden af byen. På den måde har eksempelvis Ryanair kunne opnå rabat til deres rute til Milano’s Bergamo-lufthavn, selvom andre selskaber i forvejen flyver til Milano Malpensa og Milano Linate-lufthavnene.

Så sent som i går udtrykte SAS utilfredshed med denne praksis, som man mener favoriserer lavpriskonkurrenterne.

“Rabatmodellerne har forfordelt lavprisoperatører samt operatører, der er kommet ind kortvarigt. Det er dem, der er blevet tilgodeset, da man giver en rabat per lufthavn og ikke per by,” sagde koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS mandag til CHECK-IN.dk.

Den bedste løsning
Københavns Lufthavn har dog ikke ændret denne praksis i den nye rabatmodel. Det er stadig lufthavnskoder og ikke city-koder, der afgør om der er rabat eller ej.

“Vi vil gerne blive ved med at være konkurrencedygtige.Og så har vi fundet i den internationale konkurrence, at den bedste løsning er at bruge lufthavnskoder,” understreger Morten Mortensen.

For målet for Københavns Lufthavn er fortsat klart defineret.

“Uanset hvordan vi skruer rabatmodellen sammen, så vil vi gerne vokse samt skabe vækst for luftfarten i Danmark,” fastslår Morten Mortensen.

 

Relaterede artikler:

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Ny rabatmodel skal gøre CPH mere attraktiv

 

x

Læs Også

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Beskeden fremgang i Oslo og Stockholm

Københavns Lufthavn var den eneste nordiske hovedstadslufthavn med passagertilbagegang i januar. Fremgangen var dog beskeden i Oslo og Stockholm.

Fortsat tilbagegang i CPH

Flere langrutepassagerer og chartergæster til Egypten kunne ikke forhindre endnu en tilbagegangs-måned i CPH i januar.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Iranere får tredje Sverige-rute

Iran Air opgav at flyve til CPH på grund af strid om bevæbnede vagter. Nu åbner selskabet i stedet Malmø-rute.