Amsterdam Schiphol Airport.

CPH vokser mere end Amsterdam

Passagertallet i Københavns Lufthavne fortsætter med at gå frem og overgår væksten i Amsterdam. I Helsinki kan man endnu ikke mærke, at København har overtaget Blue1-trafikken.

Med flere end 1,9 mio. passagerer i marts fortsætter fremgangen i Københavns Lufthavn. Stigningen var på 7,2 procent flere passagerer i forhold til samme måned i fjor. Det er 12. måned i træk at lufthavnen sætter passagerrekord sammenlignet med samme måned året før.

Den flotte fremgang overgår væksten i Amsterdam Schipol, som Københavns Lufthavn gerne vil udfordre på titlen som Nordeuropas førende knudepunktslufthavn. Her steg passagertallet med 5,8 procent. Lufthavnen har stadig mere end dobbelt så mange passagerer som København, men for Københavns Lufthavn handler det ikke kun om størrelsen. Det handler også om, at begrænse Amsterdams andel af passagerer fra Københavns nordiske ”hjemmemarked”.

Blue1-effekt
Den 26. marts blev Københavns Lufthavn nyt knudepunkt for det finske regionalflyselskab Blue1, der er ejet af SAS. Fremover vil Blue1 flyve passagerer fra finske provinslufthavne ind til København, hvorfra de vil flyve videre ud i Europa og verden med SAS og andre selskaber. En trafik, der tidligere gik via Helsinki. Og selv om der kun var seks dage tilbage i marts, da knudepunktet blev indviet af handelsminister Pia Olsen Dyhr, så er det noget, der kan ses i passagerstatistikken.

”Transfertrafikken stiger ikke mindst takket være Blue1’s satsning på Københavns Lufthavn som knudepunkt frem for Helsinki, ligesom antallet af internationale passagerer stiger støt,” siger Carsten Nørland, salgs- og markedsdirektør, Københavns Lufthavn.

At Blue1 ikke længere bruger Helsinki som knudepunkt for deres operationer mellem Finland og Europa, er dog ikke noget, der kan aflæses i den finske hovedstadslufthavns passagertal. Med en fremgang på 11,4 procent i marts sammenlignet med samme måned sidste år overgår Helsinki faktisk væksten i både København og Oslo.

Fokus på Berlin og Amsterdam
I Københavns Lufthavn har man dog mere fokus på væksten i de europæiske knudepunktslufthavne som Amsterdam og Berlin. Det er nemlig dem, som lufthavnen ser som de primære konkurrenter i fremtiden.

”Den fortsatte vækst betyder, at vi er en af de knudepunktslufthavne i Europa, der er vokset mest i årets første måneder,” siger Carsten Nørland.

I årets to første måneder voksede Københavns Lufthavn hurtigere end knudepunktslufthavnene i Frankfurt, London, Paris, Zürich, München og Berlin, mens Amsterdam havde en højere vækst end CPH i januar og februar. Trods det stigende passagertal faldt antallet af starter og landinger med 1,3 procent, hvilket skyldes bedre load factor og større fly.

Over 24,1 mio. passagerer
London, Oslo, Stockholm, Aalborg og Paris er fortsat de fem største destinationer ud af København, og eneste forskel i Top 10 i forhold til marts sidste år er, at Berlin har fortrængt Zürich fra listens tiende plads.

Passagertallet steg i gennemsnit med 6,4 procent i de tre første måneder af 2012. Hvis det tempo fastholdes vil Københavns Lufthavn ved udgangen af året nå et passagertal på over 24,1 mio.