Danmark kan ikke følge svensk Irak-forbud

De svenske myndigheder har forbudt flyvninger mellem Sverige og Irak, da man finder situationen for farlig i Irak. I Danmark har myndighederne ikke mulighed for at gøre noget lignende.

Transportstyrelsen i Sverige har forbudt flyvninger mellem Sverige og Irak. Situationen i Irak er ganske enkelt ikke sikker nok til at styrelsen kan tillade rejsende at flyve mellem de to lande.

Derfor har Transportstyrelsen i sidste uge annulleret de tilladelser til at flyve mellem Sverige og Irak, som de tre flyselskaber Iraqi Airways, Germania og Zagros Air har benyttet til at flyve fra Sverige til Erbil, Sulaymaniah, Najaf og Baghdad i Irak.

”Vi forstår, at vores beslutninger påvirker de rejsende, som ikke længere er i stand til at flyve til og fra Irak. Men vi er nødt til at sætte passagerernes sikkerhed først,” siger Simon Posluk, chef for Transportstyrelsens sø- og luftfartsafdeling.

Op til operatørerne
I Danmark er det Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der administrerer tilladelserne til at flyve mellem Danmark og lande udenfor EU. Og modsat Sverige, så har de danske myndigheder ikke lovhjemmel til at forbyde flyvninger til bestemte destinationer, lande eller regioner.

”Vi har ikke kompetence til at forbyde operatører at beflyve land X, Y, Z og så videre. Ved hjælp af informationer fra en række kilder, herunder de europæiske luftfartsmyndigheder, holder vi dog løbende operatørerne orienteret om blandt andet de sikkerhedsmæssige forhold. På baggrunden af det er afgørelsen om flyvning eller ej op til operatørerne,” forklarer Kim Voigt Østrøm, pressechef i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til CHECK-IN.dk.

Derfor kan Iraqi Airways fortsat flyve fra Najaf, Erbil og Baghdad til Københavns Lufthavn. Iraqi Airways’ fly har egentlig ikke lov til at flyve til og fra Europa. Det skyldes at de europæiske luftfartsmyndigheder ikke finder, at flyene er godt nok vedligeholdt. Det handler ikke om sikkerhedssituationen i Irak.

Iraqi Airways har siden forbuddet blev indført i 2015 haft andre flyselskaber til at operere og vedligeholde de af selskabets fly, som bruges på ruter til og fra EU. Det drejer sig blandt andet om to Airbus A320-fly, som bruges regelmæssigt på CPH-ruterne.

 

 

Relaterede artikler:

Iraqi Airways tilbage i CPH

Flyselskab med EU-forbud vil atter flyve til København

Irakere på EU’s sorte liste

Indstiller CPH-rute efter flyveforbud

Sverige forbyder flyvninger til det nordlige Irak

Stopper med overflyvning af Irak

 

x

Læs Også

CPH i toppen af europæisk punktlighed

Københavns Lufthavn var i 2017 den tredjebedste lufthavn i Europa til at få flyene afsted til tiden, viser ny analyse fra OAG.

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Fly til CPH måtte omdirigeres på grund af syg kaptajn

En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian på vej fra USA mod Københavns Lufthavn måtte omdirigeres til irske Shannon Airport, da flyets kaptajn blev syg.

ATP køber flere lufthavnsaktier

Københavns Lufthavnes storaktionærer ATP og den canadiske pensionskasse OTTP har købt aktier i lufthavnen for 750 millioner kroner

CPH overhalet af tre europæiske konkurrenter

Københavns Lufthavn er i 2017 røget ud af den europæiske top15 på baggrund af den næstlaveste vækst blandt storlufthavnene i Europa.

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.