Dansk benarbejde fik Thai til at gå premium-vejen

Dansk benarbejde betød, at Thai Airways konverterede en del af sin business class til et unikt premium economy-produkt på flyvningerne fra Thailand til København og Stockholm.

Det kan være svært at se forskel på business class-kabinen og Premium Economy-kabinen når man stikker hovedet inden for i et af de Boeing 777-300ER fly fra Thai Airways, som hver dag står parkeret i Københavns Lufthavn inden det om eftermiddagen sætter kursen tilbage til Bangkok.

Og det skyldes, at der ikke er nogen forskel. Det er de samme slags sæder passagererne sætter sig til rette i inden den knap 11 timer lange flyvetur. Thai Airways har nemlig valgt ikke at sætte særlige Economy Class-sæder i flyene, men derimod sælge den bagerste del af business class’en, hos Thai Airways kaldet Royal Silk, som Premium Economy til priser, som typisk ligger omkring 4.500 kroner under priserne på business class længst fremme i flyet. Filosofien er, at man heller vil tjene lidt mindre per sæde og så i stedet sælge flere sæder.

Gå den anden vej
Stadig flere flyselskaber introducerer på især langdistanceruterne et premium economy-produkt, som kiler sig ind mellem den almindelige economy class og business class. Et produkt som især prisbevidste virksomheder har taget til sig i de forgangne finanskriseår. Hos blandt andre SAS er der tale om et sæde, der er en anelse bredere end det normale economy-sæde og med et par tommer mere benplads samt bedre mad og andre småforbedringer.

At Thai Airways har valgt at gå den anden vej skyldes blandt andet, at Premium Economy kun findes på Thai Airways’ ruter til København og Stockholm. Det er en unik klasse, som Thai Airways’ danske folk med stor ihærdighed fik overtalt hovedkontoret i Bangkok til at lancere, da man kunne se, at der var et marked for det på de to skandinaviske ruter. Kunderne havde vænnet sig til blandt andre SAS’ premium economy-produkt.

Men da det ikke var muligt at indrette fly med Premium Economy kun til brug på de to skandinaviske ruter, så har man valgt at bruge en del af business class-kabinen. Således er Boeing 777-300ER’erens normale 42 business class-sæder på de skandinaviske ruter splittet op i 24 business class-sæder og 18 Premium Economy-sæder.

Minisofa
Sæderne er opstillet i en 1-2-1 såkaldt ”stagger”-opstilling, hvor nogle sæder er lige ved vinduet, mens andre sæder har et bord mellem sædet og vinduet. Og de to midtersæder er skiftevis lige ved siden af hinanden i noget, der minder om en minisofa, og helt ude ved hver sin midtergang. Både på Business Class og Premium Economy kan sæderne ligges helt ned.

Når passagererne har sat sig til rette er det slut med at få samme produkt på Business Class og Premium Economy. Så er det at business-kunderne kan mærke, hvad det er de betaler ekstra for. Således har de fire forskellige retter at vælge imellem samt salat, dessert og osteanretning. Premium Economy-kunderne må nøjes med to retter. Til gengæld kan de lige før take-off skåle i champagne på samme måde som business class-passagererne.

Samme muligheder
Inden passagererne når frem til flyet er der også forskelle. I København kan begge kundegrupper bruge business class-check in-skrankerne og Fast Track-sikkerhedskontrollen. I Bangkok er Premium-kunderne henvist til den almindelige economy-check in og den normale sikkerhedskontrol. I begge lufthavne er det kun Business Class-kunderne, der får ”priority tags” på deres kufferter og har adgang til Business Class-lounges.

Så i Bangkok har Premium Economy kun de samme muligheder som de almindelige economy-passagerer. I og for sig ikke overraskende, da Premium-produktet ikke findes i Thai Airways’ øvrige rutenet. Hvis passagererne rejser til Bangkok fra andre steder i Asien inden de stiger på flyveren i København, så vil Premium-kunderne rejse på Business Class og checke ind på startdestinationen som Business Class-passagerer.

Dobbelt så meget cargo
I marts sidste år valgte Thai Airways at skifte flytype på ruterne fra Bangkok til København og Stockholm. Den ikoniske Boeing 747-400 jumbojet blev udskiftet med helt nye Boeing 777-300ER fly. Det betød 27 færre sæder, som primært forsvandt på Economy Class. Således havde Boeing 747-flyet 10 business class sæder, 40 Premium Economy-pladser og 325 pladser på economy. Boeing 777-300ER har 24 business class-sæder, 18 Premium Economy-sæder og 306 Economy-sæder.

Boeing 777-flyet bruger 20 procent mindre brændstof end jumbojetten. Samtidig tager den næsten dobbelt så meget cargo med i bugen.