Den danske flypioner er halehelt på LN-NII, der opereres af slovakiske Go2Sky. (Foto: Norwegian)

Dansk flypioner på Norwegian-hale

Opfinderen Jacob Ellehammer pryder nu et norsk fly, der er næsten lige så langt, som den distance han fløj for 109 år siden.

Da den danske flypioner Jacob Ellehammer den 12. september 1906 på øen Lindholm fløj 42 meter, så havde han nok ikke i sin vildeste fantasi drømt om, at den præstation skulle betyde, at hans portræt 109 år senere ville pryde haleroret på et norsk fly, der er kun 2,5 meter kortere end den distance Jacob Ellehammer fløj og som får base på en ø i Caribien.

Men det er lige præcis tilfældet. Et af Norwegians tre nye 39,5 meter lange Boeing 737-800 fly har nemlig fået malet et stort portræt af Ellehammer på halen som led i Norwegians serie af såkaldte halehelte. Norwegian har i dag 81 halehelte hvor 13 af dem er fra Danmark. Udover Ellehammer tæller Norwegians danske halehelte blandt andre H.C. Andersen, Karen Blixen, Søren Kierkegaard og Carl Nielsen.

Skue ind i fremtiden
Flyet med registreringen LN-NII får hjemme på øerne Guadeloupe og Martinique, hvorfra Norwegian i den kommende vinter vil flyve til destinationer i USA. Det havde Jacob Christian Hansen-Ellehammer – som var hans fulde navn – formentlig ikke forestillet sig den dag i september 1906 på øen Lindholm ved Lolland.

“J.C.H.Ellehammer – en af Danmarks største og mest alsidige opfindere – havde en usædvanlig evne til at skue ind i fremtiden. Men da han i 1906 udførte sine historiske og berømte flyveforsøg, forudså han næppe, at han skulle fejres med et portræt på haleroret af et stort passagerfly. I J.C.H. Ellehammers Fond er vi meget glade for, at Norwegian nu hylder fly-pioneren J.C.H.Ellehammer. Det er oplagt og J.C.H. Ellehammer velfortjent at have sit billede de næste mange år på et af Norwegians nye Boeing 737-800,“ siger formanden for J.C.H. Ellehammers Fond Lars Gudmand Pedersen.

En skrueflyver
Ellehammers flyvning blev imidlertid ikke internationalt anerkendt, idet flyet var fastholdt i en cirkelformet bane af en wire under flyvningen. I 1908 vandt Ellehammer førstepræmien ved et flyvestævne i Kiel. Han fortsatte med at bygge fly til 1912. Hans sidste konstruktion var en “skrueflyver“. Senere eksperimenterede Jacob Ellehammer med design af to helikoptertyper, i 1920’erne en kombination af fly og helikopter og i 1930’erne en helikopter, hvis rotor var drevet af trykluft. Disse typer forblev dog i modelform.

Han udtog cirka 300 patenter, og hans opfindelser strækker sig fra ølautomater over petroleumskarburatorer til trykluftdrevne både. Størst betydning fik hans motorcykler, flymotorer og pumper til brandsprøjter. Ellehammer døde i 1946 i en alder af 74 år.

Danske Flyvejournalisters Klub uddeler hvert år ”Ellehammerprisen” til en mand eller kvinde – eksempelvis en pilot, opfinder eller konstruktør – der har fortsat Jacob Chr. Ellehammers pionerarbejde til gavn for flyvningens udvikling eller sikkerhed.