- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Dansk flyselskab forsøgte at hjælpe Citywing

Det virtuelle flyselskab Citywing fra Isle of Man er gået i betalingsstandsning, da operatøren mistede driftstilladelsen. Dansk flyselskab trådte til, men det blev kortvarigt.

Det virtuelle flyselskab Citywing fra Isle of Man i Det Irske Hav fik hjælp fra Danmark, da det i slutningen af februar pludselig havde brug for et selskab til at flyve for sig på selskabets ruter fra Isle of Man til Irland, Nordirland og Storbritannien samt på Wales’ eneste indenrigsrute.

Hjælpen fra Danmark og Polen var dog ikke nok til at redde selskabet, som i fredags fik frataget sine ruter og måtte dreje nøglen om.

Forud for det var gået knap tre hektiske uger, der startede den 23. februar med at stormen Doris blæste henover De Britiske Øer.

Som virtuelt flyselskab markedsførte Citywing blot ruterne og solgte billetterne. Selskabet havde ingen driftstilladelse selv. Selve flyvningerne blev udført af et ”rigtigt” flyselskab med driftstilladelse – også kaldet et Air Operators Certificate (AOC). For Citywing’s vedkommende var det det tjekkiske flyselskab Van Air, der siden Citywings start i 2012 havde stået for at betjene ruterne med tjekkisk-byggede Let L-410 Turbolet turbopropfly.

Forsvarligt at flyve i
Den 23. februar var et Van Air Europe-fly på vej fra Ronaldsway Airport på Isle of Man i Det Irske Hav til Belfast City Airport i Nordirland. På grund af stormen Doris kunne flyet hverken lande i Belfast City Airport eller Belfast Aldergrove Airport. Det returnerede derfor til Ronaldsway Airport. Her landede det under vejrforhold, som ingen andre flyselskaber mente det var forsvarligt at flyve i.

De britiske luftfartsmyndigheder inddrog øjeblikkeligt Van Air Europes tilladelse til at flyve i Storbritannien og Isle of Man, der hører under den britiske krone, men er selvstyrende. Derfor var gode råd dyre for Citywing. Det lykkedes dog at finde hjælp i Danmark. Nærmere bestemt hos North Flying i Aalborg, der genoptog flyvningerne på den walisiske indenrigsrute mellem Cardiff og Anglesey med et Swearingen Metroliner-fly med plads til 19 passagerer. Det polske selskab SprintAir sørgede for at genoptage flyvningerne på de øvrige af Citywings ruter med SAAB 340A turbopropfly.

Trak stikket
I fredags var det imidlertid slut, da styret på Isle of Man samt myndighederne i Wales trak stikket og fratog Citywing retten til at operere på de ruter, som blev kraftigt støtte fra offentlig side. Det gjaldt blandt andet for den walisiske indenrigsrute.

Myndighederne har i stedet tildelt kontrakten til det britiske flyselskab Eastern Airways, der allerede søndag begyndte at betjene ruterne. Eastern flyver på en lang række ruter indenfor Storbritannien, ligesom selskabet blandt andet også har en rute til Stavanger i Norge. Til det råder Eastern Airways over 32 fly fordelt på hovedsageligt britiske Bae Jetstream 41-fly samt Embraer ERJ145, Embraer 170 og SAAB 2000 fly.

 

Relaterede artikler:

Dansk flyselskab opnår eftertragtet certificering

Dansk flyselskab må sætte Norges-rute på pause

North Flying går fra stort minus til lille plus