Snowflake Fairytale - et Bombardier CRJ200-fly fra BackBone Aviation. (Foto: BackBone Aviation)

Dansk flyselskab i fare for at miste stor kontrakt

En økonomiske krise hos nystartede PowdAir kan ramme danske BackBone Aviation hårdt, idet flyselskabet har disponeret to fly i hele vintersæsonen til det irske virtuelle selskab.

Det danske flyselskab BackBone Aviation, der har hovedkontor i Lufthavnshuset i Holsted og hovedbase i Esbjerg Lufthavn, står til et milliontab, hvis det ikke lykkes for det irske virtuelle flyselskab PowdAir at sikre sig den fornødne kapital til at starte sæsonflyvningerne fra Storbritannien og Belgien til den schweiziske alpelufthavn i Sion.

BackBone Aviation har indgået en kontrakt om at stille to fly af typen Bombardier CRJ200 til rådighed for flyvningerne til og fra Sion, og flyene er anskaffet med den særlige operation for øje. Herudover har selskabets piloter været igennem et omfattende træningsforløb, da den schweiziske alpelufthavn i bunden af  Rhônedalen byder på særlige udfordringer.

Investor har trukket sig
Tidligere på ugen meddelte PowdAir pludseligt, at en af investorerne bag det nye projekt har trukket sig, hvorfor selskabet er kommet i økonomiske vanskeligheder. PowdAir har brug for inden ugens udgang at finde mindst en million britiske pund – eller godt 8,3 millioner kroner – for at sikre, at en del af vintertrafikprogrammet kan gennemføres, mens der kræves tre millioner britiske pund, hvilket svarer til 25 millioner kroner, at kunne sikre gennemførelse af det samlede program.

“På samme tidspunkt som PowdAir-operationen vil begynde med sin snebolds-effekt, er tilbageslaget både uventet og potentielt katastrofalt for vores flyselskaber, for passagererne og for vores samarbejdspartnere. Operative systemer og strategier er allerede på plads, mens billetsalget er meget stærkt og overstiger forventningerne. PowdAir er klar til at gå i luften, men vi har desperat brug for investormidler. Jeg vil gerne høre fra alle interesserede, der ønsker at eje enten en lille eller for del af vores flyselskab,” siger Sean Pettit, der er finansdirektør hos PowdAir.

Således håber PowdAir, at der blandt kunderne findes potentielle investorer, der vil hjælpe med at sikre de 5.000 passagerer, der allerede har købt billet, at flyrejserne vil kunne gennemføres.

Har to fly på højkant
Hvis projektet kuldsejler – hvad der er meget, der tyder på – kan det få meget store konsekvenser for BackBone Aviation, der har bundet mange ressourcer i kontrakten med PowdAir, som BackBone Aviation i øvrigt ejer 11 procent af.

“Vi sidder lige nu på stikkerne og venter på nyt. Vi skal starte flyvningerne den 14. december, men vi erkender, at det bliver svært at komme i gang, hvis PowdAir´s investorer har trukket sig,” konstaterer direktør Bjarne Lastein fra Backbone Aviation i en samtale med CHECK-IN.dk.

Hvad det i værste fald kommer til at koste BackBone Aviation ønsker direktøren ikke at sætte tal på. “Det er meget – rigtig meget. Vi har to fly på højkant,” lyder det fra Bjarne Lastein.

Men ACMI- og wetleasemarkedet er overophedet i øjeblikket, hvorfor det givetvis ikke bliver svært at finde beskæftigelse for de to fly, selvom en fast kontrakt fra midten af december og frem til begyndelsen af april havde været at foretrække.

“Hele efteråret har vi spillet på flere heste, da vi vidste, at vi havde med en start-up virksomhed at gøre. Vi holder alle muligheder åbne, og lige nu kan alt lade sig gøre, men det kan også falde til jorden. Heldigvis har vi opgaver liggende i baghånden, men det kommer noget ubelejligt,” understreger BackBone-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Danske piloter trænes i alpeflyvning

Irere køber sig ind i dansk flyselskab

Dansk selskab skal flyve for PowdAir

Direkte fra Hamborg til de schweiziske alper

x

Læs Også

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

Billund Lufthavn i dialog med kinesisk flyselskab

Det kinesiske flyselskab Tianjin Airlines har vist interesse for at etablere flyvninger fra en kinesisk millionby til Billund.

SAS Irland-flyvninger atter udsat

Det første fly fra Scandinavian Airlines Ireland skulle have været i luften i søndags, men SAS må endnu engang udsætte opstarten.