Snowflake Fairytale - et Bombardier CRJ200-fly fra BackBone Aviation. (Foto: BackBone Aviation)

Dansk flyselskab i fare for at miste stor kontrakt

En økonomiske krise hos nystartede PowdAir kan ramme danske BackBone Aviation hårdt, idet flyselskabet har disponeret to fly i hele vintersæsonen til det irske virtuelle selskab.

Det danske flyselskab BackBone Aviation, der har hovedkontor i Lufthavnshuset i Holsted og hovedbase i Esbjerg Lufthavn, står til et milliontab, hvis det ikke lykkes for det irske virtuelle flyselskab PowdAir at sikre sig den fornødne kapital til at starte sæsonflyvningerne fra Storbritannien og Belgien til den schweiziske alpelufthavn i Sion.

BackBone Aviation har indgået en kontrakt om at stille to fly af typen Bombardier CRJ200 til rådighed for flyvningerne til og fra Sion, og flyene er anskaffet med den særlige operation for øje. Herudover har selskabets piloter været igennem et omfattende træningsforløb, da den schweiziske alpelufthavn i bunden af  Rhônedalen byder på særlige udfordringer.

Investor har trukket sig
Tidligere på ugen meddelte PowdAir pludseligt, at en af investorerne bag det nye projekt har trukket sig, hvorfor selskabet er kommet i økonomiske vanskeligheder. PowdAir har brug for inden ugens udgang at finde mindst en million britiske pund – eller godt 8,3 millioner kroner – for at sikre, at en del af vintertrafikprogrammet kan gennemføres, mens der kræves tre millioner britiske pund, hvilket svarer til 25 millioner kroner, at kunne sikre gennemførelse af det samlede program.

“På samme tidspunkt som PowdAir-operationen vil begynde med sin snebolds-effekt, er tilbageslaget både uventet og potentielt katastrofalt for vores flyselskaber, for passagererne og for vores samarbejdspartnere. Operative systemer og strategier er allerede på plads, mens billetsalget er meget stærkt og overstiger forventningerne. PowdAir er klar til at gå i luften, men vi har desperat brug for investormidler. Jeg vil gerne høre fra alle interesserede, der ønsker at eje enten en lille eller for del af vores flyselskab,” siger Sean Pettit, der er finansdirektør hos PowdAir.

Således håber PowdAir, at der blandt kunderne findes potentielle investorer, der vil hjælpe med at sikre de 5.000 passagerer, der allerede har købt billet, at flyrejserne vil kunne gennemføres.

Har to fly på højkant
Hvis projektet kuldsejler – hvad der er meget, der tyder på – kan det få meget store konsekvenser for BackBone Aviation, der har bundet mange ressourcer i kontrakten med PowdAir, som BackBone Aviation i øvrigt ejer 11 procent af.

“Vi sidder lige nu på stikkerne og venter på nyt. Vi skal starte flyvningerne den 14. december, men vi erkender, at det bliver svært at komme i gang, hvis PowdAir´s investorer har trukket sig,” konstaterer direktør Bjarne Lastein fra Backbone Aviation i en samtale med CHECK-IN.dk.

Hvad det i værste fald kommer til at koste BackBone Aviation ønsker direktøren ikke at sætte tal på. “Det er meget – rigtig meget. Vi har to fly på højkant,” lyder det fra Bjarne Lastein.

Men ACMI- og wetleasemarkedet er overophedet i øjeblikket, hvorfor det givetvis ikke bliver svært at finde beskæftigelse for de to fly, selvom en fast kontrakt fra midten af december og frem til begyndelsen af april havde været at foretrække.

“Hele efteråret har vi spillet på flere heste, da vi vidste, at vi havde med en start-up virksomhed at gøre. Vi holder alle muligheder åbne, og lige nu kan alt lade sig gøre, men det kan også falde til jorden. Heldigvis har vi opgaver liggende i baghånden, men det kommer noget ubelejligt,” understreger BackBone-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Danske piloter trænes i alpeflyvning

Irere køber sig ind i dansk flyselskab

Dansk selskab skal flyve for PowdAir

Direkte fra Hamborg til de schweiziske alper

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.