Medarbejdere fra BackBone Aviation foran CRJ200. (Foto: BackBone Aviation)

Dansk flyselskab indgiver konkursbegæring

Økonomisk kollaps hos en irsk samarbejdspartner har kostet et dansk flyselskab livet, hvormed op til 30 ansatte kommer til at stå uden job.

Datoselskabet af 17.1.2018 A/S er navnet på det flyselskab, der onsdag så sig nødsaget til at indgive konkursbegæring. Før den 17. januar hed selskabet BackBone Aviation og beskæftigede sig som ACMI-operatør med ad hoc-flyvninger og charterkontrakter.

BackBone Aviation råder over to Bombardier CRJ200 og skulle efter planen have startet flyvninger for irske Powdair fra britiske lufthavne til schweiziske Sion den 14. december sidste år, men det virtuelle irskejede flyselskab fik økonomiske problemer og var således ikke i stand til at betale depositum for vinterens flyvninger.

“Vi skulle i begyndelsen at december have modtaget 349.000 euro, eller hvad der svarer til 2,6 millioner kroner fra Powdair, men pengene kom ikke. Herudover havde vi fra september til udgangen af december en omsætning på kun 800.000 kroner mod budgetteret 8,2 millioner kroner, så vi så ingen anden udvej en at kaste håndklædet i ringen,” fortæller bestyrelsesformand Bjarne Lastein til CHECK-IN.dk.

Ved konkursen kommer op imod 30 ansatte, der har til huse i Luftfartshuset i Holsted, til at stå uden job.

Forsøger en rekonstruktion
Kurator arbejder i disse timer med at få et overblik over boets aktiver og passiver, og det besynderlige navneskifte er blandt andet med baggrund i, at kurator ønsker at beskytte navnet BackBone Aviation, hvis det lykkes at sikre en rekonstruktion.

Selskabets AOC (driftstilladelse, red.) hos Trafikstyrelsen er blevet suspenderet og kan ifølge Bjarne Lastein hurtigt vækkes til live igen.

“Vi taler med kurator i øjeblikket, og vi ser om vi kan køre det videre. Der er mange ‘fugle på taget’, og forårssæsonen er lige om hjørnet. Men det er svært at skifte kurs midt i lavsæsonen, hvilket svarer til at annoncere en vinterturné for Cirkus Benneweis. Vi har forsøgt alt, men det har ikke været muligt at sikre en finansiering i den mellemliggende periode,” lyder det fra Bjarne Lastein, der ejer BackBone Aviation gennem Danholding II ApS.

Også tab på britisk kontrakt
Udover problemerne i Powdair tabte BackBone Aviation også mange penge på, at det ikke var muligt at gennemføre en kontrakt for britiske Eastern Airways. BackBone Aviation havde wetlease en CRJ200 fra canadiske Voyageur Airways, men det blev nødvendigt at sende fly og besætninger tilbage, da det ikke var muligt at få flyet godkendt til ruteflyvning i England.

BackBone Aviation har haft en langvarig polemik kørende med danske Global Reach Aviation, der opererer i samme segment og med samme flytyper. På konkursdagen slog konkurrenten en særlig hilsen op på de sociale medier:

“Global Reach Aviation is still going strong.”

Dette opslag har Bjarne Lastein ingen kommentarer til.

 

Relaterede artikler:

Powdair-kollaps rammer dansk flyselskab

Dansk flyselskab i fare for at miste stor kontrakt

Danske piloter trænes i alpeflyvning

Irere køber sig ind i dansk flyselskab

Dansk selskab skal flyve for PowdAir