Dansk Luftfart vil stoppe erstatningsjagt

Dansk Luftfart vil have stoppet strømmen af forsinkede flypassagerer, der dropper at klage til Trafikstyrelsen og går direkte i retten med deres erstatningskrav.

Hvis man som flypassager mener, at man har krav på erstatning for en flyforsinkelse, så skal man i første omgang klage til Trafikstyrelsen. Men det er der et stigende antal flyrejsende, der ikke gør. De går i stedet direkte til domstolene. Og det er et problem mener brancheforeningen Dansk Luftfart. Der er nemlig stor forskel på hvad styrelsen og domstolene kigger på, når de vurderer en sag om flyforsinkelse.

I Trafikstyrelsen ser man på tre hensyn, når man med EU-forordning 261 i hånden vurderer en klage. Det er hensynet til forbrugeren, hensynet til luftfartsselskabet og hensynet til flyvesikkerheden. I domstolene ser man ifølge Dansk Luftfart kun på én ting, og det er hensynet til forbrugeren.

”Det er bekymrende, at man ikke tager de to andre hensyn med i overvejelserne,” siger Per Henriksen, chefkonsulent i Dansk Luftfart, til CHECK-IN.dk.

Principielt skævt
I fire aktuelle sager har både byret og Østre Landsret afgjort, at det danske charterselskab Primera Air skal betale erstatning i forbindelse med flyforsinkelser. Primera Air har nu fået grønt lys til at tage sagerne helt til Højesteret. I Dansk Luftfart, hvor Primera Air er medlem, håber man at Højesteret vil kunne se, at byretterne er det forkerte sted at tage sager om flyforsinkelser op.

”Det er principielt skævt at gå udenom den sagkyndige myndighed. Det er naturligvis drevet af, at man oplever, at det er usikkert at gå via Trafikstyrelsen. Her er man langt fra sikker på at få medhold i sine klage, fordi Trafikstyrelsen ikke kun ser på forbrugerhensyn, men også hensynet til flyselskabet,” siger Per Henriksen.

Han mener, at de høje kompensationsbeløb, som flyselskaberne skal udbetale til passagerer, der får medhold, har skabt en uheldig udvikling.

”Kompensationsbeløbene er så høje, at det giver basis for forretning for tredjemand og det er en bekymrende udvikling,” siger Per Henriksen med henvisning til de såkaldte ”ambulancejæger-selskaber”, der hjælper flypassagerer med at klage. Hvis klageren får medhold tager selskabet 25 procent af kompensationen.