Danske flykatastrofer

På hjemmesiden flykatastrofer.dk kan man læse om de flykatastrofer, der har ramt Danmark eller dansk luftfart siden 1946. Her kan man blandt andet læse om ulykken, hvor et rutefly ramte en af H.C, Ørstedsværkets skorstene, eller hændelsen, hvor otte danske fodboldlandsholdsspillere omkom.

Flykatastrofer- og ulykker er tragiske hændelser som desværre også er en del af luftfartens verden. Desværre bliver flykatastroferne ofte i dele af pressen behandlet useriøst, sensationspræget og med manglende indsigt.

Det er ikke tilfældet på hjemmesiden flykatastrofer.dk, der på en meget saglig og ordentligt måde gennemgår samtlige større flykatastrofer- og ulykker på dansk jord, eller i udlandet med involvering af danske flyselskaber.

Der er registreret i alt 21 hændelser, lige fra Air France-styrtet på Stevns i september 1946 frem til Atlantic Airways-flyet, der kørte af landingsbanen i Stord Lufthavn i Norge i slutningen af 2006.

Mange SAS-ulykker i de første år
Flykatastrofer.dk leverer velskrevne og korte beretninger fra de omtalte hændelser. Ikke overraskende fylder SAS en del i denne mørke del af luftfartens historieskrivning, da selskabet har været den suverænt største aktør i dansk luftfart.

Alene i de første tre år af SAS´ levetid var selskabet involveret i fire ulykker, hvoraf tre af disse var med dødelig udgang. Den mest alvorlige af disse var den 4. juli 1948, hvor et Douglas DC-6 fra SAS i luften over London kollidererede med et York-transportfly fra Royal Air Force. Alle 32 ombordværende i SAS-flyet og otte passagerer i RAF-flyet omkom.

Også charterflyselskabet Sterling Airways figurerer på listen med nogle særdeles dramatiske hændelser. I 1972 fløj et Caravelle-fly ind i en bjergside uden for Dubai, mens et fly af samme type to år senere brød i brand på startbanen i Teheran-Mehrabad Airport.

En af de mindre kendte katastrofer fandt sted den 16. juli 1960, da et fly fra Zonens Redningskorps chartret af DBU faldt ned i Øresund kort efter starten. Flyet var på vej med fodboldlandsholdsspillere fra sjællandske klubber til en træningskamp i Herning forud for OL-deltagelsen i Rom samme år. Samtlige otte ombordværende fodboldspillere blev dræbt, mens piloten overlevede styrtet med et amputeret ben.

I det omfattende materiale kan man også læse om det sovjetiske Aeroflot-fly, der i 1957 fløj ind i en af H.C. Ørstedværkets skorstene samt den værste flykatastrofe i Danmark, da et ungarsk Malev-fly i 1971 styrtede i vandet ud for Københavns Lufthavn.

Et par forglemmelser
I den omfattende optegnelse af hændelser, er der tilsyneladene glemt to væsentlige begivenheder. Den 9. september 2007 havarerede et SAS Dash8 Q400-fly under landing i Aalborg Lufthavn, da landingsstellet brød sammen. Alle 73 passagerer og besætningsmedlemmer slap fra ulykken med livet i behold.

Det var ikke tilfældet den 13. januar 1969, da et McDonnell-Douglas DC-8-62 fly fra SAS forulykkede i Santa Monica Bay 10 kilometer vest for Los Angeles. Af de 45 ombordværende passagerer og besætningsmedlemmervar der 30, der overlevede.

Bortset fra disse forglemmelser indeholder flykatastrofer.dk en rig mængde af informationer, der givetvis kan interesse mange luftfartsinteresserede.

Foto fra Københavns Lufthavns brandøvelsesplads