Danske flyselskaber får 5 rutekontrakter i Norge

Vamdrup-baserede Danish Air Transport og nordjyske North Flying blev torsdag af det norske Samferdselsdepartementet tildelt kontrakter på samlet 5 norske indenrigsruter. Det betyder anskaffelse af flere fly og øget beskæftigelse hos de to danske flyselskaber.

Klokken var 07:00 torsdag morgen, da en e-mail fra norske Samferdselsdepartementet havnede i indbakken hos direktørerne for de to danske luftfartsselskaber Danish Air Transport og North Flying.

Der var næsten udelukkende gode nyheder fra det norske trafikministerium. North Flying fik meddelelse om, at selskabet var blevet tildelt ruten fra Oslo til Fagernes i en 4-årig periodefra den 1. april 2012, og fra samme dato var Danish Air Transport blevet tildelt fire ruter fra Bodø til henholdsvis Svolvær, Leknes, Røst og Narvik i en 3-årig periode.

Hovedparten af de i alt 29 udbudte ruter var dog gået til det SAS-ejede norske Widerøe, der siden1960´ernehar betjent en lang række norske indenrigsflyruter i Norge. I dag opererer Widerøe omkring 40 norske indenrigsruter.

Erfaring i Fagernes-betjening

Det nordjyske selskab North Flying har tidligere opereret på Oslo-Fagernes ruten tilbage i 2008-09, da selskabet midt i en koncessionsperiode overtog ruten fra Coast Air, der gik konkurs. Derfor havde selskabet et godt grundlag for at udarbejde et tilbud, der åbenbart passede rent prismæssigt.

Samferdselsdepartementets ruteudbud har nemlig tradition for at være meget prisfokuserede, men der lægges også vægt på kvalitet og regularitet, da operationsbetingelserne ofte kan være udfordrende på grund af de vejrmæssige forhold.

“Disse offentlige udbud er meget prisrelaterede. Vi har en historik på denne rute med meget høj regularitet, hvilket er kendetegnende for North Flying. Vi løser altid opgaven med de til enhver tid forbunde omkostninger, “ siger administrerende direktør Per Wistisen i en kommentar til CHECK-IN.dk.

North Flying skal operere ruten med selskabets fly af typen Fairchild Metro 23, der har plads til i alt 19 personer. North Flying har tre af disse fly, hvoraf et af flyene i dag benyttes på ruten mellem Oslo og Ørland, som opereres under varemærket Air Norway.

Den nye kontrakt på Fagernes-ruten betyder, at North Flying skal i markedet for at finde ekstra flykapacitet, Med to fly disponeret til de norske ruter, vil det tredje fly blive anvendt til ad-hoc charter. Herudover er der brug for back-up fly, hvorfor North Flying skal i gang med at sikre sig ekstra kapacitet. Det bekræfter North Flying-direktør Per Wistisenoverfor CHECK-IN.

Vandt og tabte

Ruten fra Oslo til Fagernes vandt North Flying fra litauiske DOT LT, der er et datterselskab af Danish Air Transport.

Netop Danish Air Transport (DAT)blev den store danske vinder i Samferdselsdepartementets udbud.Godt nok tabte DAT ruterne Florø-Oslo og Florø-Bergen til Widerøe, men i stedet vandt DAT fire nye ruter fra Widerøe.

Det drejer som om ruterne fra Bodø til de tre lufthavne på ø-gruppen Lofoten, henholdsvis Røst, Svolvær og Leknes. Herudover vandt DAT også ruten fra Bodø til Narvik.

“Det er rigtig ærgerligt, at vi mister Florø-ruterne.Samarbejdet har været godt for DAT, og det har været godt for lokalsamfundet i Florø,“ siger administrerende direktør Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

De nye ruter til Lofoten, der overtages med virkning fra 1. april, kræver fly med gode kortbaneegenskaber. Derfor er de nuværende ATR42-fly ikke egnede til denne operation, da flyets vægt ved fuld belægning med 46 passagerer vil kræve længere landingsbaner. Derfor har DAT anskaffet sig i første omgang to fly af typen Dash 8, mens et tredje fly er på vej.

“Uanset hvor vi flyver, og hvilke flytyper vi benytter, er det vigtigt for os, at sikkerhed og personlig service holdes fast på et højt niveau. Det er sammen med punktlighed blevet vores varemærker, og derfor planlægger vi at stationere endnu et Dash-8 fly i Bodø som back-up,“ fortæller Jesper Rungholm.

Årligt statstilskud

Alle flyselskaber i EØS-lande har haft mulighed for at byde ind på ruterne, og det har resulteret i tilbud fra i alt 8 operatører. Udover de to danske flyselskabervar der to fra Norge (Widerøe og Helitrans), to fra Sverige (Svenska Direktflyg og NextJet), et fra Litauen (DOT LT) samt et selskab fra Estland (Avies).

Valg af flyselskaber og tildeling af ruteområder sker efter en vurdering af de indkomne tilbud. Vurderingen sker i samarbejde mellem Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet.

Det årlige statstilskud fra Samferdselsdepartementettil de koncessionerede ruter løber op i totalt 380 millioner norske kroner.