Bane 30 i Københavns Lufthavn (Foto: Flykort.dk | KGM 3D Technology)

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.

Kunstgræs kan meget vel være fremtiden i alverdens lufthavne i forsøget på at minimere antallet af birdstrikes og reducere omkostninger ved vedligehold.

London City Airport fik som den første lufthavn i Europa installeret et lille testområde med kunstgræs i sommer leveret af den danske virksomhed Evergreen Aviation. Den lille engelske lufthavn har været tilfreds med resultatet og ønsker at udvide området med kunstgræs i lufthavnen.

Den særlige kunstgræstype fra Evergreen Aviation, der har base i Kokkedal, er ganske ny på markedet, og danske lufthavne – herunder Billund Lufthavn – følger nysgerrigt med i udviklingen, og om hvordan resultaterne falder ud i London-lufthavnen.

”Vi er generelt meget interesseret i metoder og teknologier, som kan forbedre flyvesikkerheden og regulariteten for lufttrafikken. Derfor har vi også været meget interesseret i et produkt som kunstgræs og har haft løbende dialog med blandt andet Evergreen Aviation helt tilbage fra marts 2013,” siger Ivan Andersen Commerou, der er flyvepladschef i Billund Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Det bæredygtige kunstgræs hedder Aviation Grade Artificial Turf (AGAT) og er lavet af plastic. Græssets korte længde og fravær af naturlig flora medvirker til at afholde fugle og andre dyr fra at tage ophold i græsset i jagten på føde. På den måde skal kunstgræsset blandt andet minimere antallet af birdstrikes.

”Der er for os ingen tvivl om, at kunstgræs her store fordele, og det bliver spændende at følge udviklingen i London City Airport. Når der er høstet erfaringer herfra, kan vi opstille en cost benefit-analyse, som vil godtgøre, om vi kan opnå ”udbytte” af at investere i kunstgræs,” fortæller Ivan Andersen Commerou.

Fokus på cost benefit
Teknisk direktør hos Evergreen Avitaion, Nikolaj Duckert, har over for CHECK-IN.dk tidligere forklaret, hvornår det for alvor kan svare sig for en lufthavn at få installeret kunstgræs, som har visse omkostninger.

”Hvis der er meget lodrette skel i en lufthavn, og den besparelse, man laver i drift og vedligeholdelse, ikke skinner igennem i anlægsafdelingen, vil det være svært. I det øjeblik, hvor man samler alle funktioner i lufthavnen i ét, så er cost benefitten rigtig fin på kunstgræs,” lød det.

I Københavns Lufthavn er man også interesseret i at vide, hvilke konkrete resultater kunstgræs kan give. Men der skal stadig flere erfaringer på bordet, før den store hovedstadslufthavn kaster sig ud i en investering.

”Vi holder naturligvis øje med udviklingen også i andre lufthavne, men det er ikke noget, der står højt på vores prioriteringsliste. Vi har for halvandet års tid siden besøgt JFK (i New York, red.), der havde omlagt et lille område med kunstgræs, men der var erfaringerne sparsomme og ikke entydigt positive,” siger Kasper Hyllested, der er pressechef i Københavns Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Lufthavnen følger løbende med i kunstgræsset i London City Airport, hvor der i slutningen af august blev anlagt et 400 kvadratmeter stort prøveareal af Evergreen Aviation ved Bane 27 og taxavej M. Her er der nemlig øget risiko for, at flymotorernes stærke luftstrømme (jetblast, red.) sender løse genstande afsted.

”Det er et relativt lille område og en meget kort periode, de har haft det. Vi håber, at de vil undersøge effekten af kunstgræsset på fugletilstedeværelsen på en systematisk måde og over længere tid, således at andre lufthavne kan drage nytte af deres erfaringer,” siger Kasper Hyllested.

CPH-projekter skal skræmme gæs
I Københavns Lufthavn er der særligt fokus på migrerende gæs, der genererer flytrafikken og i værste fald kan føre til en ulykke på grund af birdstrike.

”Vores hovedfokus i fugle- og vildt-forvaltningen er migrerende gæs, og her vil kunstgræs ikke rigtigt bidrage med det store. Lige nu har vi gang i nogle ret omfattende og langsigtede projekter, blandt andet om internationale forvaltningsplaner for gæs og et samarbejde med myndighederne om landbrugsprocedurer på Sydamager,” forklarer Kasper Hyllested.

”Derudover er vi i gang med at omlægge vores græsarealer med endofytholdigt græs, som gør det uattraktivt for gæs at være i lufthavnen.”

Endofytholdigt græs bidrager – ifølge lufthavnen – med mavepine til gæssene, og den store fugleart vil derfor ikke søge ophold på lufthavnens græsarealer.

Evergreen Aviation påpeger desuden den fordel ved kunstgræs, at udrykningskøretøjer i lufthavnen vil kunne køre direkte hen over græsset uden at sidde fast, hvis baseopbygningen ellers er stærk. Og fly, der kører ud over baneenden, vil også selv kunne manøvrere tilbage på asfalten.

Flere amerikanske lufthavne har fået installeret kunstgræs ifølge Evergreen Aviation, og den danske virksomhed har forsøgt at sælge produktet til flere danske lufthavne. Endnu har ingen dog taget første skridt på trods af interesse.

 

Relaterede artikler:

London-lufthavn får dansk kunstgræs

Lufthavne får kritik fra Trafikstyrelsen

CPH stadig mere plaget af gæs

Lang udsigt til fugleradar i CPH

CPH har succes med fuglekontrol

x

Læs Også

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavn taler med naboerne

Københavns Lufthavn er gået i offensiven for at pleje forholdet til sine naboer. Ikke alt i charmeoffensiven fungerer dog lige godt.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Turkish Airlines øger med 40 procent i Billund

Fra den 19. december vil Turkish Airlines indsætte flere afgange på ruten mellem Billund og Istanbul, således at kapaciteten øges med 40 procent.