Danske WorldTicket lander ny luftfartskunde

Software-selskabet WorldTicket med base i København har sikret sig belgiske VLM Airlines som ny kunde på det særlige Sell-More-Seats reservationssystem.

Det belgiske flyselskab VLM Airlines har siden sin etablering i 1993 ført en omskiftelig tilværelse med forskellige ejere. Siden 2007 var selskabet ejet af Air France-KLM, inden det sidste år blev solgt til tyske Intro Aviation, hvilket sidenhen er afløst af et management buyout.

Nu står VLM Airlines imidlertid klar til at genopfinde sig selv som flyselskab, og det skal ske som en operatør, der sælger sine egne billetter. Det medlemskab i den internationale luftfartssammenslutning IATA er sket med virkning fra den 1. december, og samtidig har selskabet indgået en aftale med danske WorldTicket om brug af det populære Sell-More Seats reservationssystem.

VLM Airlines, der benytter 12 Fokker F-50 fly og har bestilt to nye russiske Sukhoi Superjet 100, bliver således en af WorldTickets nye kunder på distributionsplatformen, der benyttes af mindre og mellemstore flyselskaber.

I forvejen er Danish Air Transport (DAT) en af de faste kunder hos WorldTicket, og med Vamdrup-selskabets planer om at flyve på Karup-København ruten fra næste forår, bliver der endnu flere transaktioner at håndtere for det danske softwareselskab.

I sidste uge skrev Sønderborg-baserede Alsie Express også under på en aftale, der sikrer endnu mere forretning til WorldTicket, der har hjemme på Kultorvet i København.

De nye kunder skaber da også glæde hos ledelsen.

“Hver gang vi får en ny kunde er det godt. Det er hvad vi har bygget vores forretningsstrategi på, men det er da fantastisk, når en kunde som VLM kommer direkte ind af døren,“ siger administrerende direktør Lasse Meilsøe fra WorldTicket.

Vækst på nye markeder
WorldTicket blev etableret tilbage i 2002 og har i dag flere end 40 kunder fordelt på en halv snes lande.

Softwareselskabet, der blandt andet har kapital fra Vækstfonden i ryggen, har siden 2011 givet overskud, omend det ikke er prangende resultater. I senest aflagte årsregnskab i 2013 viste bundlinjen 990.000 kroner mod 1,5 mio. kroner det foregående år.

I 2009 og 2010 tabte WorldTicket sammenlagt 8,5 mio. kroner, hvilket integrationen med GDS-selskaberne var årsag til.

“Det var planlagte underskud men desværre også lidt større end vi havde håbet på. Det var væsentligt sværere at lave e-ticket platformen, end vi havde forventet. Vi havde dog et langsigtet mål, og vi holdt fast i missionen og troen på, at det ville lykkedes,“ bekræfter Lasse Meilsøe.

Lige nu satser WorldTicket på at rulle systemet ud på nye markeder i Asien og Latinamerika. I august måned åbnede selskabet kontor i Bangkok, og allerede nu har man skrevet aftale med fire nye kunder i Asien og Stillehavsområdet.

“Vi skal ikke vokse vores omsætning ved at fakturere mere til kunderne. Vi skal ud i verden for at finde flere kunder,“ siger WorldTicket-direktøren, der oplyser at salget på de nye markeder primært skal ske gennem samarbejdspartnere i de to regioner.

I dag beskæftiger WorldTicket omkring 50 medarbejdere fordelt på 20 på hovedkontoret på Kultorvet i København, 20 i Ukraine samt en enkelt medarbejder i Bangkok og i Latinamerika. Herudover beskæftiger selskabet otte medarbejdere gennem datterselskabet FlexFlight i Roskilde.