Det glæder os i DAT at høre, at CPH vil have ”Ja-Hatten” på hovedet. Da vi er i tvivl om CPH ved hvordan en ”Ja-Hat” ser ud, har vi taget et billede med et eksempel. (Foto: Robert Rungholm)

DAT: Dejligt at CPH vil tage “Ja-hatten” på hovedet

DEBAT: Med udmeldingen fra CPH, om at “Ja-hatten” skal i brug i 2017, ser DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm frem til et år, hvor ønsker bliver indfriet.

Af Jesper Rungholm, Administrerende direktør i Danish Air Transport

Med den nye ”Ja” ånd i CPH ser vi frem til en  positiv behandling af de gode forslag, vi har bragt i spil de sidste måneder.

Vi ønsker et samarbejde der fremmer indenrigsproduktet og bringer økonomien på vores ruter tilbage på sporet. Sammenlægningen af Terminal 1 og 3 betød at passagerer, der skulle videre med andre fly eller med Metro, fik kortere afstand, og alle andre fik et ringere produkt.

Flyene skal nu bugseres ud ved start. Det betyder væsentligt længere tid med motorer i tomgang. Ja faktisk yderligere mere end 150.000 liter brændstof, der årligt brændes af til skade for miljøet. Samtidig blev passagerafgifterne ”sammenkørt” med det resultat, at vi i DAT nu betaler 60 kroner mere per afrejsende passager eller i 2017 tæt på 13 mio. kroner mere.

Samlet set har sammenlægningen betydet øgede omkostninger for DAT på den dyre side af 20 mio. kroner per år. Vores økonomi på indenrigs blev ganske simpelt nulstillet med ét hug, og det er i dag en marginal forretning at beflyve Bornholm og Midtjylland.

Jeg har hørt en enkelt monopolist sige, at vi bare må hæve billetprisen, og det må siges at være en smule naivt. Vi er i konkurrence, ikke direkte med andre flyselskaber, men af statsstøttede busser, færger og tog. En statsstøttet billet der koster mindre end det, vi må betale i CPH alene i passagerafgift. Jo det må være dejligt at have monopol.

Så når ”Ja-hatten” nu er fundet frem skal vi se på følgende forslag, der mindsker transporttiden og får omkostningerne, ned hvor de var før sammenlægningen af terminalerne.

Problem 1. Forlænget transport tid
Ønsket løsning:  Ny turn in-turn out ”indenrigsgård” i A2-4-6 hjørneområdet med ny ”fast track” exit via Kongeporten. Her får vi passagererne tæt på terminalkomplekset, hurtig udgang til en ny lille taxa-holdeplads for enden af Terminal 2 for de rejsende uden bagage.

Alternativet er en turn in-turn out parkering på enden af A-fingeren. Dette giver lidt længere at gå for alle, men sparer handling og brændstof og samlet transporttid. Ingen forbedret ankomst, så et væsentligt ringere alternativ.

Problem 2. Økonomien på indenrigs
Dette er et større problem, for vi ved hvor glad CPH er for bundlinjen, og erfaringen fra security viste at der skulle hjælp til fra Trafikstyrelsen og Transportministeren inden man fandt en løsning på diskrimineringen mellem udenrigs- og indenrigspassagerer.  Men samme problemstilling kan faktisk løses på samme måde. CPH har jo heldigvis på det sidste indikeret villighed til at stille op med økonomiske midler til støtte af indenrigsflyvning. Tusind tak for det, her er modellen der virker:

Fly, der flyver korte strækninger, rammes hårdere end andre af øgede omkostninger i lufthavnen, da lufthavnsomkostningerne er forholdsmæssigt meget større end omkostningerne når man først er i luften. Faktisk kan vores ATR fly flyve i over tre timer for det beløb, vi betaler til CPH i forbindelse med afgangen.

Der bør derfor indføres en rabat på Short Range-flyvninger under 250 km, f eks. 60 kroner per afrejsende passager. Det vil være et beløb, der kunne være meget rimeligt. På denne facon diskrimineres der ikke, og alle med korte flyvninger vil få et boost, der også vil gavne CPH, der kæmper med at tiltrække feeder flyvninger f.eks. fra Sverige og Nordtyskland.

Problem 3. Lukning af bane 12/30
Uha, den er svær. De sidste dage ville have medført komplet lukning af trafikken på CPH, hvis bane 30 ikke havde været til rådighed. Omkostningerne til flyselskaberne ved dette er massive. CPHs nej-hat har jo været fremme og blankt afvist nogen form for kompensation. Med vores marginale økonomi på indenrigs vil øgede omkostninger ganske simpelt bringe flyvningerne i fare. Vi må derfor klart advare i mod en lukning uden kompensation. Ovenstående Problem 2-løsning vil klare dette.

Vi ser frem til et 2017 i ”Ja-hattens” positive tegn. Det var en dejlig nyhed at ”Ja-hatten skal findes frem. Vi glæder os til at opleve CPH uden den fæle gamle monopolånd. Må den blive i sin olielampe i lang tid.

Godt Nytår

x

Læs Også

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

For at styrke sin hub-position sænker CPH taksterne markant og vil give særligt store rabatter til flyselskaberne på de danske indenrigsruter og regionale feeder-ruter.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Københavns Lufthavn taler med naboerne

Københavns Lufthavn er gået i offensiven for at pleje forholdet til sine naboer. Ikke alt i charmeoffensiven fungerer dog lige godt.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.