Danish Air Transport ATR72-200 registrering OY-LHA i hangar.

DAT-direktør ærgerlig over fejl ved nødsituation

Havarikommissionen har udsendt sin endelige rapport om en hændelse, hvor et motorhavari skabte røg i kabinen i et DAT-fly efter start fra Bornholms Lufthavn.

Den 3. december 2016 var et fly fra Danish Air Transport (DAT) af typen ATR72-200 involveret i en hændelse ved Bornholms Lufthavn, hvor den ene af flyets to motorer havarerede få minutter efter takeoff.

Flyet med registreringen OY-LHA, skulle med rutenummer DX031 gennemføre en flyvning fra Rønne til København kl. 06.15 en tidlig lørdag morgen i december. Ombord på flyet var 14 passagerer samt fire besætningsmedlemmer.

Kl. 06.10 lettede flyet fra Bornholms Lufthavns bane 29, og blot et minut inde i opstigningen, kunne besætningen i 1.800 fods højde (550 meter, red.) registrere en metallisk lugt i flyet. Piloterne konstaterede, at der var en fejl på motor nr. 1, og de valgte at sætte motoren i tomgang.

Kort efter besluttede piloterne at tage deres iltmasker på, og der blev sendt mayday-nødopkald til kontroltårnet i Bornholms Lufthavn med anmodning om at returnere med det samme. Kl. 06.17 var flyet på jorden igen efter en problemfri landing på bane 11. Herefter kom brand- og redningskøretøjer flyet i møde, mens piloterne besluttede at evakuere flyet direkte på banen.

Defekt motorleje
Havarikommissionen har netop udgivet den endelige rapport og har kategoriseret motorhavariet som en alvorlig hændelse.

Det er dog piloternes og kabinepersonalets håndtering af nødsituationen, der har dannet grundlag for hovedparten af Havarikommissionens efterforskningsarbejde. Det har nemlig ikke været muligt at fastslå årsagen til, at et leje i motor nummer 1 brød sammen, idet delene var så beskadigede at det var umuligt at konkludere noget brugbart.

“Motoren var så smadret, at man ikke kunne finde årsagen til, at det leje var stået af. Motoren har været til undersøgelse hos Pratt & Whitney (motorfabrikanten, red.). der ikke kunne forklare årsagen. Vi har efterfølgende fået en kompensation fra dem,” fortæller administrerende direktør Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Småfejl i nødprocedurer
Havarikommissionen hæfter sig i stedet ved, at kabinepersonale og passagerer ikke hørte de annonceringer, som piloterne lavede i forbindelse med nødprocedurerne. Det hang sammen med, at piloterne havde taget iltmaskerne på, og piloten der skulle give informationer, havde ikke været opmærksom på at trykke på den knap, der fik PA-anlægget til skifte over til mikrofonen i iltmasken, hvorfor lyden aldrig nåede ud i kabinen til passagererne og de to stewardesser.

Et andet kritikpunkt er, at en af to kabinemedlemmer ikke formåede at få sin PBE-beskyttelsesmaske (Protective Breathing Equipment, red.) ud af indpakningen, der normalt vil kræve et træk på 19 kg for at åbne. Efter flere forsøg, blev det opgivet.

“Det er to ærgerlige ting. De gør rent faktisk, hvad de skal, men det er ikke perfekt. På en 10-skala havde vi nok fået syv for denne her. Det er bestået og over gennemsnittet, men der er noget, som vi kan arbejde med,” indrømmer DAT-direktøren.

DAT har efterfølgende skiftet de vaccumlukkede poser ud, som PBE-maskerne har været opbevaret i, med nogle andre, der er lettere at åbne.

“Jeg synes, at det er i orden, at Havarikommissionen går op i det. Det kunne have været en alvorlig situation, hvis røgen var fortsat, og hun ikke kunne få PBE´en til at virke,” fastslår Jesper Rungholm.

Det 21 år gamle fly blev i februar 2017 solgt til canadiske Calm Air International.

 

Relaterede artikler:

Bornholmer-fly fik motornedbrud

Brændstofmangel var skyld i motorstop

Havarikommissionen undersøger motoruheld

Havarikommissionen: DAT-piloter var trætte

DAT-fly påkørte banelys i Karup Lufthavn