Danish Air Transport Airbus A320-200 - OY-RUS (Foto: Roy Hodgkins | CC 2.0)

DAT-direktør: En weekend i helvede

En teknisk fejl på et Airbus A320-fly i den egyptiske lufthavn Sharm el-Sheikh kommer til at koste Danish Air Transport op imod to millioner kroner.

Fredag den 13. april kl. 08.57 forlod et Airbus A320-fly Københavns Lufthavn med kurs mod Sharm El Sheikh International Airport. Ombord på flyet fra Danish Air Transport var chartergæster fra Atlantis Rejser der skulle på ferie i Egypten.

Det blev starten på en weekend, der af DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm bliver karakteriseret som ‘en weekend i helvede’.

A320-flyet med registreringen OY-RUS landede kl. 13.30 i den egyptiske lufthavn og havde planmæssig afgang på returflyvningen fredag kl. 14.15. Men flyet med de 151 chartergæster kom ikke i luften som planlagt. Piloterne fik nemlig en fejl på det hydrauliksystem, der styrer sideroret.

Efter flere undersøgelser blev det konstateret, at der formentlig var tale om en transducer eller en hydraulikpumpe, der var stået af, og DAT besluttede at sende firmaets Citation-jetfly til København for at hente en ny hydraulikpumpe for derefter at flyve til London efter en transducer, inden kursen kunne sættes mod Egypten og det ventende fly.

To og et halvt døgns forsinkelse
Efter at have skiftet de leverede reservedele gjorde piloterne klar til at starte flyet op for at flyve tilbage til København. Men ved opstarten kom der atter en fejlmelding, og så måtte gæsterne atter tilbage på hotel for at vente.

Først søndag aften lykkedes det DAT at få frigivet kapacitet til at sende et A320-fly fra Aarhus til Sharm el-Sheikh for at hente de strandede gæster hjem, og mandag morgen kl. 08.00 havde de atter dansk grund under fødderne, da flyet ankom til Københavns Lufthavn med to og et halvt døgns forsinkelse.

Med det tomme fly til Sharm-el Sheikh var mekanikere og et nyt styresystem til hydraulikken, og sent mandag aften kunne flyet færges hjem til basen i Billund Lufthavn.

Uheldige omstændigheder
DAT blev ekstra hårdt ramt af, at en Airbus A320 er til stort vedligeholdelseseftersyn i Rzeszow i Polen, mens selskabets MD-82 fly var på fodboldcharter i Sydeurop. Samtidig er det nyanskaffede MD-83 fly fra Meridiana endnu ikke er klar på dansk register.

“Vi fik først et hul i vores program til at kunne hente passagerene søndag aften, og det er naturligvis beklageligt, men vi har forsøgt at begrænse skaden til denne ene afgang, så vi ikke blev nødt til at forsinke andre passagerer,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Den samlede omkostning løber op i et sted mellem 1,5 og 2,0 millioner kroner, så det var en dyr weekend for DAT, der har et samlet årsbudget for kompensationer efter EU261-regulativet på otte millioner kroner.

“Det var en weekend i helvede,” konstaterer DAT-direktøren, der sammen med sine medarbejdere i løbet af mandagen har evalueret forløbet.

“Passagererne blev kaldt ud, selvom flyet ikke var færdigt til at flyve hjem. Det vil vi tage ved lære af, men der er ikke andre ting, der kunne have være gjort anderledes,” konkluderer Jesper Rungholm.

 

Relaterede artikler:

Luftfartsdirektør: En kæmpe sejr for branchen

Ny vejledning for EU-passagerforordning