DAT-fly påkørte banelys i Karup Lufthavn

Et ATR72-fly fra Danish Air Transport måtte mandag morgen opgive at gennemføre dagens første flyvning fra Karup til København. Under starten ramte flyet banelysene i rabatten.

Mandagen er en travl dag på indenrigsruten mellem Karup og København. Danish Air Transport (DAT) gennemfører i alt otte returflyvninger til hovedstaden på ugens første dag.

I går morges startede dagen dog anderledes end sædvanligt. Første morgenafgang kl. 06.15 med rutenummer DX171 var klar til start, og ATR-flyet med plads til 68 passagerer forlod standpladsen foran terminalen for at rulle ud til startbanen.

Da flyet begyndte at rulle ud ad startbanen kørte det angiveligt ud i rabatten og ramte flere banelys. Det betød, at flyet med de 67 morgenfriske passagerer måtte returnere til terminalen og vente på, at et erstatningsfly blev tilkaldt. Erstatningsflyet forlod Karup Lufthavn kl. 09.15 med de passagerer, der skulle have været med den første morgenafgang.

I tæt tåge
Det var ATR72-200 flyet med registreringen OY-LHA, der var impliceret i hændelsen.

Ifølge DAT´s operationschef Peter Nielsen skal nærmere undersøgelser klarlægge, hvordan uheldet kunne opstå. DAT sendte mandag formiddag teknikere til Karup Lufthavn for at inspicere flyet, hvorefter piloterne skal høres hos såvel flyselskab og Havarikommissionen.

Det kan være den tætte tåge, der var årsagen til, at piloterne ramte banelysene.

Passagererne roste DAT for et godt informationsiveau samt en god behandling i det hele taget.

“Jeg ved, at kaptajnen efterfølgende briefede passagererne, der også havde mulighed for at stille spørgsmål,“ udtalte DAT´s operationschef Peter Nielsen efterfølgende til Midtjyllands Avis.