ATR 42-fly fra Danish Air Transport. (Foto: DAT)

DAT flyver indenrigs til 99 kroner

Københavns Lufthavns afgiftsnedsættelse på danske indenrigsruter har DAT delvist omsat i lavere priser på Midtjylland-rute.

I øjeblikket og frem til den 30. juni er det muligt at rejse billigt på indenrigsruten mellem København og Karup, der er hjemsted for Midtjyllands Lufthavn.

Det er Danish Air Transport (DAT), der opererer indenrigsruten til den midtjyske lufthavn, og selskabets administrerende direktør har tidligere lovet lavere billetpriser, hvis Københavns Lufthavn ville sænke taksterne.

Den 1. april blev taksterne på indenrigsruterne fra Københavns Lufthavn sat ned med 35 procent tillige med en generel nedsættelse af afgifterne på op imod 10 procent.

Sammenlagt har de nedsatte takster reduceret omkostningerne hos DAT med årligt 16 millioner kroner på indenrigs- og charterflyvninger fra CPH, og omkring en tredjedel af disse penge kommer nu tilbage til kunderne.

“Vi har indgået en aftale med Midtjyllands Lufthavn om i en prøveperiode på tre måneder at sælge billetter fra 99 kroner per vej. Der blev solgt 100 billetter de første par dage, og det får blandt andet de kunder, der rejser med DSB og busserne til at overveje flyet som rejsemulighed,” siger Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Mange kender ikke billetpriser
De billige billetter skal blandt andet bruges til at vise, at det ikke nødvendigvis er dyrere at rejse med indenrigsfly i forhold til andre transportformer.

“Vores undersøgelser viser, at mange ikke ved, at vi flyver op til ni gange om dagen til Midtjyllands Lufthavn, og at det ofte ikke koster mere end 300 til 400 kroner,” forklarer DAT-direktøren.

Han understreger dog, at de billige billetter ikke vil være tilgængelige på de mest efterspurgte afgange. Der vil ofte være minimum fire og maksimum otte kampagnebilletter til rådighed på de flyvninger, hvor de udbydes.

Da DAT i slutningen af marts 2015 overtog indenrigsruten til Midtjyllands Lufthavn fra Norwegian, proklamerede flyselskabet, at man havde ambitioner om 250.000 passagerer årligt. Men det vækstmål er nu justeret.

“Konkurrencen fra de statsstøttede transportformer betyder, at vores mål om at vokse til 250.000 passagerer om året er urealtistisk, og vi har sat et nyt mål, der hedder 175.000 passagerer,” understreger Jesper Rungholm.

I 2017 rejste lidt flere end 146.000 passagerer på ruten mellem København og Midtjyllands Lufthavn ved Karup.

 

Relaterede artikler:

Fremgang afløst af tilbagegang i Midtjylland

Fortsat fremgang i Midtjylland

KRP hedder stadig Karup Lufthavn

DAT øger på Karup-rute