ATR 42-300 fra Danish Air Transport. (Foto: DAT)

DAT gør indenrigsflyvninger CO2-neutrale

Resten af året vil DAT købe CO2-kompensation for sine indenrigsflyvninger. Det sker for at sætte fokus på debatten om flyskat, som ifølge DAT-direktør er ”helt hen i vejret”.

Den administrerende direktør for en for flyselskabet Danish Air Transport, Jesper Rungholm, er godt og grundigt træt af debatten om, hvorvidt Danmark lige som Sverige og Norge skal indføre en flyskat for at begrænse udledningen af CO2 fra fly til atmosfæren.

For ifølge DAT-direktøren vil en flyskat ikke gøre noget som helst for klimaet – i hvert fald ikke på indenrigsflyvninger. Den vil blot være en ekstra indtægt til statskassen og betyde, at CO2-udslippet flyttes over til biler og dermed øges, mener han.

Derfor tager Jesper Rungholm nu et usædvanligt skridt i flybranchen. Resten af året vil alle DAT’s indenrigsflyvninger i Danmark være fuldstændigt CO2-neutrale, da selskabet investerer i godkendte CO2-reducerende projekter, der opsuger mere CO2, end indenrigsflyene udleder til atmosfæren.

”Pengene vil gå til jakkesæt i København”
”Alle taler om, hvor meget flyene sviner, og bruger det som et argument for at indføre flyskatter på for eksempel 75 kroner per passager på indenrigsflyvninger. Men det koster altså ikke DAT mere en 60-80 øre per passager at købe fuld CO2-kompensation på en indenrigsflyvning, og så kan man spørge, hvad de sidste 74 kroner fra en afgift skal gå til. De kommer til at finansiere mere administration og flere jakkesæt i København, og det er der ikke brug for,” siger Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk fra Folkemødet på Bornholm

Her har han sammen med DAT’s øvrige piloter i disse dage travlt med at flyve politikere, embedsmænd og journalister fra København og andre dele af landet til og fra Folkemødet – og passagererne Folkemøde-flyene er de første, der flyver CO2-neutralt med DAT. Op til Folkemødet har DAT nemlig indgået et samarbejde med norske Bio8 AS og Thor Heyerdahl Climate Parks om at kompensere for flyenes CO2-udslip.

Støtte til mangrovetræer i Myanmar
Aftalen består af en investering i plantning af mangrovetræer i Myanmar, som sikrer, at 600 ton CO2 bindes. Det svarer til 110 procent af den totale udledning fra flyvningerne til og fra Folkemødet. Samtidig bidrager CO2-projekterne i Myanmar til udvikling og beskæftigelse i lokalområdet, ligesom mangroveskoven beskytter det lokale miljø.

Det er denne aftale, Jesper Rungholm nu vil udvide til alle selskabets indenrigsflyvninger – i første omgang for resten af året, men planen er at fortsætte med CO2-kompensation.

”Hvis vi for så forholdsvist et lille beløb både kan gøre flyvninger CO2-neutrale og samtidig gøre noget for miljøet og befolkningen i Myanmar, hvorfor skulle vi så ikke gøre det,” siger Jesper Rungholm, som selv har besøgt Myanmar i forbindelse med DAT’s flyopgaver i landet.

400.000 kroner om året
Jesper Rungholm vurderer, at det vil komme til at koste DAT 400.000 kroner om året, at lave CO2-neutrale indenrigsflyvinger – svarende til én krone per passager. Han ligger lidt oven i de 60-80 øre, som det reelt koster for at være på den sikre side og for at bidrage lidt ekstra til klimaet og miljøet.

Samtidig lægger DAT-direktøren ikke skjul på, at initiativet handler om andet end miljøbevidsthed og i høj grad er politisk motiveret som et konkret indspark i debatten om flyskat på blandt andet indenrigsflyvninger.

”Jeg vil gerne have fjernet enhver snak om, at en dansk eller svensk flyskat på indenrigsflyvninger gør noget for klimaet, for det er ikke sandt. En flyskat vil være at skyde sig selv i foden, for så vil folk bare tage bilen fra den ene ende af landet til den anden, og det vil resultere i mere CO2-udslip,” siger Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Han henviser til en beregning fra Dansk Luftfart, der viser, at der i gennemsnit udledes mere CO2 per person ved rejser med bil end med fly.

Passagerer har i mange år selv kunnet købe CO2-kompensation hos mange flyselskaber, men de færreste passagerer benytter sig af muligheden. Hos SAS er det eksempelvis under én procent af passagererne.

Det projekt, som DAT støtter gennem sin CO2-kompensation, blev startet i 2012 og har som mål i 2022 at have plantet 17 millioner mangrovetræer i Myanmar og have opsamlet 15 millioner ton CO2. Indtil videre er der plantet 2,5 millioner træer, som har opsamlet 2,3 millioner ton CO2.

Projektet drives af Worldview International Foundation, som blandt andet støttes af det danske udenrigsministerium og en lang række FN-organisationer.

 

Relaterede artikler:

Svensk flyskat betyder færre passagerer

Regering: Ingen flyskat i Danmark

Hård norsk klimapolitik trods lavere CO2-udledning