DAT har succes i Rygge, men opgiver Skien-Bergen

Danish Air Transport har succes med selskabets tre nye ruter fra Moss Lufthavn Rygge. Men i Skien i Telemark er konkurrencen for hård, og nu opgiver DAT og trækker sig fra ruten mellem Skien og Bergen.

Danish Air Transport (DAT)kæmper en brav kamp i det norske luftfartsmarked. Den 1. april overtager det Vamdrup-baserede flyselskab de fire Lofoten-ruter fra Bodø, som SAS-ejede Widerøe tidligere har haft retten til at betjene.

Herudover har DAT længe kæmpet med Widerøe på ruten fra Skien-Geiteryggen til Bergen. En kamp, som DAT nu har valgt at trække sig ud af.

Endelig har DAT den 6. januar etableret nye ruter fra Moss Lufthavn Rygge til henholdsvis Bergen og Trondheim. Her kan selskabet rapportere om 7.500 passagerer i februar måned, hvilket må betegnes som en succes.

Presset væk fra Skien-Bergen rute

DAT angiver et øget prispres og en faldende efterspørgsel som baggrunden for beslutningen om at lukke ruten fra Skien til Bergen.

“DAT har besluttet at stoppe flyvningen mellem Skien til Bergen. Gennem de seneste uger har vi kunne konstatere et fald i passagertallet. Samtidig er billetpriserne kommet under pres efter Norwegian´s entré på Sandefjord/Torp, derfor vælger DAT at stoppe på ruten til Bergen” lyder det fra Jesper Rungholm,der er administrerende direktøri DAT.

Forklaringen skal nok nærmere findes i det forhold, at DAT siden rutens etablering har kæmpet indædt med det norske regionale flyselskab Widerøe om passagererne. Widerøe har valgt at lægge fartplanen parallelt med DAT i et forsøge på at presse det danske flyselskab ud af markedet. Det er i første omgang lykkedes på ruten til Bergen, mens DAT stadig holder fast i Skien-Stavanger, hvor Widerøe ikke flyver.

Ruten mellem Skien og Bergen etablerede DAT den 14. februar sidste år, og den fik således blot et års levetid. Siden den 7. marts sidste år har DAT fløjet mellem Skien og Stavanger.

Succes i Rygge

Mens udviklingen gik den forkerte vej i Skien, er DAT kommet godt fra start i Moss Lufthavn Rygge, hvor selskabet den 9. januar overtog ruterne til Bergen og Trondheim, der frem til den 3. januar var blevet opereret af lavprisflyselskabet Norwegian.

Allerede sidste efterår etablerede DAT sig på ruten fra Rygge til Stavanger, således at det danske flyselskab i dag opererer tre ruter fra den norske lufthavn, der er den syvende største i landet.

I februar måned var der 7.500 passagerer om bord på selskabets fly til og fra Rygge. Det er 5.600 færre passagerer, end da Norwegian betjente ruterne i samme måned sidste år. Men til gengæld flyver DAT på mange afgange med en ekstrem høj kapacitetsudnyttelse.

“Det vi oplever, er at alle vore tre ruter til Stavanger, Bergen og Trondheim går godt. Stavanger og Trondheim har vi været meget tilfredse med fraførste dag,og nu er der også en kraftig bedring på Bergen-ruten,“ siger Jesper Rungholm tilMoss Avis.

Udfordringer i Lofoten

Det foretagsomme danske flyselskab har nok at se til på det norske marked. Danish Air Transport har vundetSamferdselsdepartmentets udbud af fire ruter fra Bodø tilLofoten.

Disse ruter overtager DAT den 1. april fra SAS-ejede Widerøe, der hidtil har været den eneste operatør, der har betjent ruterne til øgruppen.

Widerøe har tilsyneladende ikketænkt sig at overlade Lofoten-ruterne uden sværdslag. Det norske regionale flyselskab forsøger blandt andet med retslige skridt at få stoppet DAT, idetWiderøe mener, at ruteudbuddet skal gå om, idet DATifølge Widerøes opfattelse ikkeopfylder de tekniske krav for at operere på ruten, ligesom Widerøe peger på fejl i udbudskravene.