ATR72-200 fra Danish Air Transport. (Foto: Danish Air Transport)

DAT: Indenrigsbøvl betyder dyrere billetter

Danish Air Transport har valgt at hæve billetpriserne mellem København og Bornholm med 50 kroner. Den forventede vækst er fladet ud, da indenrigskunderne vender ryggen til de lange ventetider i sikkerhedskontrollen.

Indenrigsflyselskaberne har stadig en række udfordringer med at sikre en tilfredsstillende passagerflow gennem sikkerhedskontrollen ved afrejse fra Københavns Lufthavn.

Ønsket om at sammenlægge indenrigstrafikken med den internationale trafik blev oprindeligt ønsket af SAS og Norwegian, idet de to selskaber var af den opfattelse, at det ville give selskabernes kunder fordele ved rejser videre ud i verden samt en bedre adgang til den offentlige trafik i hovedstadsområdet.

Danish Air Transport (DAT), der flyver fra København til Karup og Bornholm samt Alsie Express, der driver ruten mellem København og Sønderborg er ikke blevet taget med på råd i processen, og begge selskaber har mange passagerer, der ikke nødvendigvis skal rejse videre i CPH´s trafiksystem.

Som følge af den nye takstaftale, som sammenlægningen af de to trafiksegmenter er en del af, har det siden den 1. april været dyrere for flyselskaberne at lade en indenrigspassager flyve fra hovedterminalerne fremfor den gamle indenrigsterminal. Frem til 2016 øges den grundlæggende passagerafgift fra 45 til 100 kroner.

“Vi havde forventet, at vi i første omgang kunne absorbere denne omkostning, idet vi havde forventet, at væksten skulle neutralisere den. Men noget tyder på, at væksten flader ud nu, hvorfor vi netop har hævet priserne fra København til Bornholm med 50 kroner,“ fortæller administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

Forskel på Karup eller San Francisco
Frustrationen er stor hos DAT-direktøren, der samtidig må konstatere, at produktet ved afrejser fra København er blevet væsentligt ringere end tidligere.

Der har været store køer ved bagagedrop, men her er det lykkedes CPH at bedre styr på tingene ved at øge bemandingen. Derimod halter det stadig med, at flyene parkeret ved de rigtige gates. Ifølge aftalen med lufthavnen skal DAT-flyene ind til gates A7, A9 og A11. Alligevel har DAT-passagerer oplevet at måtte på en større gåtur til A25, A26 og sågar A32, ifølge DAT´s opgørelser.

Køen i sikkerhedskontrollen mellem Terminal 2 og 3 er den helt store udfordring. Her har der på nogle tidspunkter været kø helt hen til og ned ad trapperne. Alligevel hævder Københavns Lufthavn, at man trods alt leverer, hvad der er aftalt med lufthavnens kunder i de såkaldte “Service Level Agreements“.

“Hvis CPH mener, at det er det samme produkt, der skal leveres, uanset om man skal rejse til San Francisco eller Karup, så er der vist behov for, at man kigger nærmere på tingene,“ understreger Jesper Rungholm.

Foto: Danish Air Transport